La fundació sueca Norrsken ha obert una nova incubadora de start-ups a Barcelona aquest mes de novembre, dirigit a aquells projectes que vulguin causar un impacte en la lluita contra el canvi climàtic, des de qualsevol dels seus angles. El que podria semblar un nou centre per a empreses emergents —que ja n’hi ha uns quants a la ciutat— és una estructura revolucionària, defensa el CEO de Norrsken, Marc Jordana, a Món Economia. Segons el directiu català, des de Norrsken busquen millorar la situació climàtica actual a través de les noves tecnologies. En aquest sentit, Jordana, i també la fundació, defensen que les millors oportunitats de negoci que existeixen actualment són aquelles relacionades amb els reptes que enfronta la societat.
Aquesta iniciativa s’activa gràcies a la creació d’un ecosistema on els emprenedors poden trobar “tot el que necessiten” que els permeti fer escalar la seva empresa en el menor temps possible. Així, poden fer arribar la seva solució al mercat en un temps reduït, perquè quan abans arribin, abans se solucionaran els problemes que enfronten. Aquest ecosistema es representa en els tres centres d’acceleració dels quals disposa la fundació, situada en tres ciutats —Barcelona, Estocolm i Kigali—. Des d’allà es busca que tots els actors del sector, des d’empreses fins a fons d’inversió, puguin fer realitat tot el que busquen. De fet, per tal d’entrar-hi, explica Jordana, les empreses passen un exhaustiu procés de selecció per saber que aporten tot allò que es necessita per estar a l’ecosistema Norrsken.
Un aprenentatge sense mentories
Un dels clàssics de les incubadores és oferir diverses mentories i classes per tal d’ensenyar com progressar als emprenedors. Ara bé, a Norrsken no funciona exactament així. Jordana explica que l’equip de treballadors “fa de frontissa” entre els emprenedors que estan al centre amb les possibles connexions que puguin necessitar, sense oferir un mentoratge més clàssic. Una de les potes d’aquest aprenentatge que reben indirectament els emprenedors és el Norrsken Club, un espai que ha de permetre crear un ambient de trobada amb diverses figures que volen retornar part del que han rebut als futurs emprenedors.
Per part dels emprenedors, el fundador i CEO de Nektria, David Costa, explica que ells van voler entrar a Norrsken perquè es creuen el concepte de comunitat que es proposa, ja que ell mateix reconeix que “seure tu sol i intentar planificar les solucions que enfrontem és molt complicat”. En aquest sentit, Costa diu que arribar a aquestes solucions “és molt més fàcil que surti d’una manera espontània”, sobretot en un espai de treball com el que s’ofereix. Alhora, el fundador de Nektria apunta que la voluntat que ell percep de sde Norrsken és la de “fomentar aquesta interacció entre les empreses”, un efecte que considera que es multiplicarà quan, el pròxim gener, s’inauguri el Norrsken Club. Aquest espai, explica Costa, els permetrà interactuar amb tots “els agents necessaris” per acabar edificant el projecte, des de la part més política i burocràtica, fins a la financera i social.
Dins de Norrsken hi conviuen actualment unes 300 empreses emergents, i d’altres no tan emergents com Cooltra, que ara han començat a compartir espais i en els pròxims mesos crearan una de les comunitats més potents de la ciutat, especialment, en canvi climàtic.
Nektria, les noves entregues a domicili
Nektria és una empresa fundada i dirigida per David Costa i es dedica la logística del transport. De fet, Costa explica que s’han convertit, sense saber-ho, “en un gestor d’estocs de transport”. De fet, gràcies a la seva tecnologia, els supermercats poden entregar a l’hora que vulgui a un client la seva compra de manera puntual, i així evitar llargues jornades d’espera o incertesa als consumidors. Ara bé, la seva idea inicial no era ben bé aquesta: es volien centrar en el comerç electrònic tradicional i possibilitar que tot el que es demana arriba a una hora concreta. Actualment, però a les empreses no els acaba d’interessar, perquè el cost de no entregar a temps un paquet és molt petit. Aquest fet no passa amb els supermercats, perquè suposa la possibilitat d’haver de tirar molt de menjar.
De cara al futur, Costa explica que la seva aspiració és transcendir el vertical dels supermercats i arribar a la resta, però lamenta que “no serà fàcil”, perquè per poder controlar el repartiment a la seva manera el client ha de tenir una flota dedicada i la majoria de les botigues no la tenen i ho deriven a tercers. Tot i això, l’empresari avisa que tard o d’hora acabarà passant quan les empreses de repartiment obliguin les botigues a adherir-se al software.
MiMark diagnostics, la nova manera de lluitar contra el càncer
Una altra de les empreses presents a Norrsken és MiMark diagnostics, que es dedica a la salut femenina. Concretament, segons explica l’office and grant manager de la companyia, Andreas Avgousti, estan desenvolupant un nou diagnòstic menys invasiu per al càncer d’úter. En aquest sentit, alerta que, actualment, hi ha unes 50 milions de dones post-menopàusiques que cada any van al metge amb sagnat inusual. La resposta natural dels metges davant d’aquest problema és receptar una histeroscópia per a veure si aquest sagnat inusual es produeix per culpa d’un càncer a l’úter o no. Aquesta és una prova altament invasiva i molesta, i des de MiMark estan intentant que passi a la història gràcies a la seva nova fórmula.
Avgousti explica que des de MiMark han trobat una manera de diagnosticar aquest tipus de càncer que centra el focus d’estudi en els líquids i no pas en les cèl·lules de la pacient, a través de les quals ja poden fer el diagnòstic. Això possibilita que la prova sigui molt menys invasiva. A més, Avgousti recorda que nou de cada deu dones que passen per aquesta prova en l’actualitat no tenen càncer d’úter, per la qual cosa passen pel tràngol sense necessitat. Des de MiMark defensen que fer la prova a través del seu mètode les “salva molt dolor” i s’estalviarien fer-la, que també comporta un llarg procés d’anàlisi i espera. Actualment, aquest nou mètode ja es troba en la fase de verificació i validació de l’algoritme, que suposa un dels últims passos abans d’arribar al mercat.
ClimateU, la comunitat del futur
Dins de Norrsken Barcelona, però, no totes les empreses són nascudes a la capital catalana, també n’hi ha diverses que han decidit venir a la ciutat perquè el projecte els interessa va molt. Aquest és el cas de Tim Steppich, fundador i CEO de ClimateU. L’empresa es dedica a construir una comunitat a voltant de la sostenibilitat. De fet, el mateix Steppich explica que tots els inversors que s’asseuen aquí, totes les empreses centrades en el clima i tots els que tenen una feina, poden utilitzar la seva plataforma. En aquest sentit, apunta que qualsevol persona pot fer alguna cosa relacionada amb el canvi climàtic i la sostenibilitat en la seva carrera professional, no importa de quina manera sigui, té un espai en aquesta plataforma interactiva. En definitiva, es tracta d’una gran comunitat on trobar opcions laborals i d’inversió sobre la sostenibilitat, la transició energètica i el canvi climàtic.