Tots els sectors econòmics fa anys que busquen afrontar dues grans transformacions, la digital i la verda. Això implica deixar de fer servir el paper per traslladar la mateixa informació als dispositius electrònics i ser més sostenibles. En el cas del sector portuari i nàutic aquestes dues transformacions estan sent dificultoses, especialment la digital, ja que en molts casos la digitalització del sector ha consistit a escanejar documents i tenir-los en PDF. Vist el panorama, dos capitals de vaixell catalans van veure l’enorme capacitat de millor del sector, especialment en l’apartat de l’intercanvi d’informació per complir les diferents regulacions quan. D’aquesta idea va néixer la start-up catalana Navozyme que busca digitalitzar el sector i, de retruc, descarbonitzar-lo. Segons explica a Món Economia un dels fundadors i CEO de la companyia, Enrique Martin, un dels objectius que tenen com a companyia és acurtar tots els terminis del sector perquè actualment “creen interferències” i fan que tot sigui menys eficient.
Per tal d’executar tot plegat, Navozyme ha desenvolupat quatre plataformes diferents -una per cadascun dels actors dins del sector- que ofereixen a facilitar la vida un cop són al port. La idea final, explica Martín és que cada vaixell tingui un “passaport digital” i que tot plegat sigui més fàcil i que tothom en surti beneficat. A més, Martin comenta que les diferents plataformes de Navozyme són totalment compatibles amb les tecnologies que tenen els diferents ports.
Concretament, la plataforma desenvolupada per Navozyme utilitza tecnologia BlockChain per a garantir la seguretat i la immutabilitat de les dades que permet la generació automàtica de rebuts i albarans electrònics. Aquestes funcionalitats agilitzen els processos administratius, milloren la traçabilitat dels residus, i contribueixen a la reducció de la petjada de carboni.

Aquestes plataformes són Ncap -dirigida als mariners i que puguin gestionar les identitats digitals, els certificats mèdics o de formació entre altres credencials-, NSwap -dirigida a les autoritats portuàries i que serveix principalment per a poder obtenir dades de residus dels vaixells en temps real o rebuts de lliurament per e-Waste-, NBunker -que serveix per a la descongestió i optimització de búnquers i està especialment dissenyada per a Autoritats Portuàries, Proveïdors de Búnquers, Agents de Vaixells o Mestres de Vaixells- i, per últim, NMap – que serveix per a agilitzar l’administració de trucades portuàries amb solucions “segures, conformes i ràpides”-.
Model a subscripció
Pel que fa al model de negoci, Martin explica que funcionen amb un model de subscripció en funció de la plataforma que vulguis contractar. A més, a cada pagament mensual s’hi ha de sumar un plus per ús de l’aplicació en funció dels documents que hagis de digitalitzar. De moment la més madura, i per tant més contractada, és la plataforma NCap, que ja ha fet el salt internacional i s’usa fora de l’estat espanyol.
Ara per ara, però, Martin declara que el seu objectiu és consolidar-se com la principal solució per al sector portuària de la península Ibèrica en el pròxim any i mig i, de cara al 2026 fer el salt internacional amb les quatre plataformes i que puguin ser usades per qualsevol actor del sector arreu del món.
Per tal de fer tot això Navozyme acaba de tancar una ronda de finançament que els ha de servir per impulsar la part comercial de projecte i assaltar el mercat. Concretament, Martin declara que la injecció de capital ajudarà a ampliar l’equip comercial per tal de poder suportar tot l’escalat que s’augura per a aquesta empresa nascuda a Barcelona.