Els canvis en les tendències del consum en les últimes dècades han provocat que els supermercats i hipermercats concentrin la majoria de compradors de fruites i verdures, deixant enrere comerços més tradicionals com els mercats de barri. Tot i això, els comerços especialitzats segueixen tenint certa rellevància entre aquells consumidors que continuen donant importància al producte de proximitat que se’ls pot oferir. Entre aquestes relacions amb agricultors propers, que no sempre són fàcils de generar i mantenir, entra la proposta de Locally.Farm una start-up de logística que busca afavorir el consum local de fruita i verdura posant en contacte a pagesos i botiguers.
Des d’aquesta empresa originària de Premià de Dalt, s’ofereix una eina digital que facilita a les botigues de fruita i verdura trobar fàcilment una oferta de productes locals. “És semblant a la idea de Google Maps però amb l’oferta dels agricultors locals”, explica un dels seus fundadors, en Jérôme Seguin, en una entrevista a Món Economia. A més de ser una eina digital que permet als comerços buscar pagesos i posar-se en contacte entre ells, Seguin també explica que dintre la mateixa plataforma es poden centralitzar totes les comandes i fer-ne seguiment, incidint directament en el procés de logística que implica.

Incubant el projecte amb el focus en la logística
En aquest sentit, Locally.Farm continua desenvolupant tecnologies per poder donar l’opció al sector primari de tenir accés a sistemes que, en un futur, puguin optimitzar les rutes de distribució dels productes. Precisament en el sector de la logística, Locally.Farm s’ha incorporat recentment a la incubadora de Logística 4.0 del Consorci de la Zona Franca de Barcelona, juntament amb 13 altres noves start-ups incubades. Dintre d’aquest ambient innovador, des de Locally.Farm se senten envoltats de moltes iniciatives i solucions en logística: “és complex poder arribar a incorporar altres eines, però segur que recursos que es desenvolupen a prop nostre, a l’espai del Consorci, ens poden servir molt”, explica Seguin. En aquest sentit, Seguin afirma que, tot i que la logística avui en dia està més centralitzada, “és necessari tenir cadenes que desenvolupin una part de l’oferta en productes locals”.
Tot i això, cal no oblidar que la proposta de Locally.Farm per a l’optimització de les gestions passa per la digitalització d’un sector molt tradicional. En aquest sentit, Seguin afirma que aquesta ha estat una de les dificultats que han trobat al llarg del procés de desenvolupament de la plataforma, i que encara ara continuen perfeccionant. “S’ha de desenvolupar una tecnologia que el pagès pugui utilitzar en el seu dia a dia, amb eines que s’integrin fàcilment amb el que ja utilitzen”, explica Seguin, destacant aquests factors dintre de la dificultat de digitalitzar el sector agrari.

D’aquesta manera, a Locally.Farm continuen centrats a millorar la primera versió que van llançar a inicis de gener: “Treballem amb un primer producte viable des de fa poc, i hem estat en fases d’assaig amb alguns usuaris del món agrari”, explica Seguin. Una de les dificultats a les quals apunta el co-fundador de la plataforma són les diferències entre els petits pagesos i les grans cooperatives. En aquest sentit, Seguin apunta que actualment estan treballant amb pagesos més petits, els quals no tenen com a prioritat passar molt de temps davant d’un ordinador: “El procés de onboarding a la nostra plataforma ha de ser el més senzill possible”. Seguin també afegeix que, en aquest procés de maduració del projecte, han trobat solucions per fer el procés dels usuaris més simple. “Hem descartat la comunicació per la via del correu electrònic i estem explorant incorporar altres com Whatsapp, que és una eina que tots els usuaris fan servir més”, confirmen des de Locally.Farm. “Volem que aquesta oportunitat per a un nou comerç no suposi més feina”, assegura Seguin.

Eines senzilles per digitalitzar el món agrari
En aquest sentit, Seguin destaca que “si es vol tenir un impacte real en l’agricultura, s’ha d’impulsar una eina que ho posi tot més fàcil per al comerç local i que així pugui arribar al comprador final”. Per això un dels principals objectius de la start-up catalana és acabar l’any llançant al mercat una versió de la plataforma que “sigui realment autònoma i funcioni per arribar a les botigues”. “Volem que a l’aplicació hi hagi només les tres o quatre tasques necessàries i que operi sense la nostra intervenció”, assegura Seguin.
A més, des de Locally.Farm volen tenir més presència al Maresme i al Barcelonès fins a finals d’any, ja que són els principals mercats actuals, i consolidar-se arreu del territori català de manera més extensa l’any vinent. A major escala, en els pròxims cinc anys, Seguin afirma que Locally.Farm té la intenció de treballar amb actors del sector “que tinguin capacitat de canviar les coses”, fent referència a la importància de defensar el món agrícola català, que ha estat un dels motors d’aquest projecte. “Avui en dia treballem amb botigues independents, que volen tenir una relació més directa amb els pagesos del seu poble o comarca; però l’objectiu és que aquesta visió de proximitat sigui més extensa”, conclou Seguin.