La start-up catalana Kamleon, ha anunciat aquesta setmana que ha tancat la seva primera ronda de finançament en la qual ha captat un milió d’euros. Aquest capital a continuar treballant per transformar el bany en un espai intel·ligent per al monitoratge de la salut i el benestar. Concretament, la companyia està treballant per desenvolupar una tecnologia que, integrant-se en urinaris i vàters, és capaç d’analitzar l’orina, en temps real, i conèixer l’estat de salut dels usuaris. Tot plegat es fa amb l’objectiu de millorar el benestar de les persones per mitjà de l’ús quotidià del lavabo.
A més, el capital captat en aquesta primera ronda de finançament no només es destinarà a continuar millorant la seva tecnologia, sinó que també ho aprofitaran per a la captació de personal i per començar la comercialització del seu primer producte, el S-Urinal (smart urinal). Es tracta del primer urinari intel·ligent capaç de mesurar la hidratació dels usuaris. A més, el dispositiu ofereix el resultat al moment en una pantalla instal·lada en el mateix bany, així com en una app.
Replicar els rellotges digitals
Pel que fa a la idea fundacional de la companyia, el seu CEO, Jordi Ferré, assegura a Món economia, que va sorgir després de veure que cada cop més la gent es preocupava pel seu benestar, sobretot després de l’aparició dels rellotges digitals, que van permetre conèixer amb més detall el son o l’exercici. En aquest sentit, des de Kamleon van pensar que a través de l’orina també es podien detectar altres aspectes com la hidratació o la quantitat d’orina en sang, que també impliquen aspectes de la salut de l’usuari. En aquesta línia l’empresari explica que “l’S-Urinal ens permet conèixer, de forma no invasiva, el nivell d’hidratació del nostre organisme, la qual cosa pot tenir un impacte significatiu en el nostre rendiment físic i cognitiu, en definitiva, en la nostra salut”. A més afegeix que en un futur no tan llunyà “la tecnologia de monitoratge del benestar podria ser pràcticament invisible i sense modificar els nostres hàbits diaris”.
De fet, el primer dispositiu detecta només el grau d’hidratació, però Ferré comenta que de cara al futur tenen previst que també puguin detectar certs aspectes derivats de la dieta de l’usuari el tant, per cert, d’orina en sang, una mesura que va lligada a problemes renals normalment. De moment totes aquestes funcionalitats són independents, però Ferré sí que assegura que més d’una es podria acabar unint en funció de les necessitats.
Qui ha liderat la ronda?
Aquesta primera ronda ha estat liderada per dos exfutbolistes, Gerard Piqué i Iker Casillas, que han entrat a la cartera d’inversors de Kamleon gràcies a la seva implicació en el camp de l’emprenedoria esportiva. En la ronda, també ha participat el vehicle d’inversió SpoDeal Capital conformat per alts executius de la indústria de l’esport. Amb aquestes entrades, explica Ferré, Kamleon obtindrà molt del saber fer d’aquests tres actors i, fins i tot, se li podria facilitar les coses a l’hora d’implantar-se en tot el sector de l’esport i el fitness, que és un dels principals objectius de l’empresa.
Pel que fa als pròxims passos, Kamleon estima començar la comercialització del S-Urinal durant el primer semestre de 2024, principalment en el canal B2B de sectors com l’esport, fitness, benestar corporatiu i real state. Un cop comencin aquesta comercialització, explica Ferré, es començaran a plantejar els pròxims horitzons com el camí a la rendibilitat.
Fins al moment, la nova tecnologia de Kamleon ha generat un gran interès i molt bona acceptació allà on s’ha testat, amb una millora del nivell d’hidratació del 36%. De fet, des de fa un any s’estan duent a terme proves pilot en diferents segments de mercat. Per exemple, en el camp esportiu la tecnologia es va implantar en un gran esdeveniment de referència mundial, les Finals de la Copa del Món d’esquí alpí a Andorra, oferint als atletes el seguiment de la seva hidratació amb la finalitat de potenciar el seu rendiment durant la competició. En l’àmbit de la salut s’ha provat a l’Hospital de Dia de Geriatria del Centre Fòrum de l’Hospital de la Mar de Barcelona. I en el sector dels banys públics, en els establiments d’One Hundred Restrooms en l’estació de Barcelona Sants i en el Centre Comercial Maremàgnum.