Es podria dir que el sector de la restauració és un dels clàssics del sistema econòmic del nostre país. Ara bé, amb l’entrada de la tecnologia a les nostres vides els restaurants i bars no s’havia trobat l’espai o la manera per integrar-la definitivament al negoci. En alguns restaurants -ni de bon tros en tots- s’havia introduït un sistema de terminals perquè el cambrer pogués prendre nota i que la cuina preparés la comanda pràcticament al segon. Tot i aquestes excepcions, el negoci en continuava sent marcadament analògic.
Davant d’aquesta circumstància, dos joves catalans, Sergi Borja i Bernat Relats, van decidir que volien canviar això i que els restaurants estiguessin més actualitzats a través d’incorporar nova tecnologia. Amb aquesta idea va néixer Honei, l’aplicació tecnològica líder a tot l’estat en el sector de la restauració. Segons explica Borja, CEO de l’empresa, a Món Economia, porten millorant el seu producte des de 2021, però el moment d’inflexió clau per a l’empresa va ser durant el 2022, quan guanyen el SeedRocket, un dels concursos més prestigiosos del món emergent. La fita els va permetre tancar la seva primera ronda de finançament de 650.000 euros, un motor que va servir per expandir-se a tot el mercat espanyol. A més, l’empresari recorda que la seva tecnologia se centra en el negoci presencial, que continua representant un 75% de la facturació total.
Com funciona Honei?
El funcionament del producte és molt senzill. Simplement, es tracta d’escanejar un QR que obre directament una aplicació interactiva amb la carta del restaurant, des d’on el client pot demanar directament i fins i tot pagar per avançat. Segons l’empresa, el seu mètode permet elevar el tiquet mitjà fins a un 21%. A més, aquesta app s’integra directament amb el sistema informàtic del restaurant sense cap mena de problema, fet que facilita la seva utilització.

Pel que fa als objectius del producte, Borja explica que més enllà de digitalitzar els restaurants, han vist com soluciona el problema de la contractació en el sector de la restauració i permets als locals ser molt més eficients. Concretament, calculen que la rotació de les taules augmenta un 18% —el pagament és molt més ràpid— i els cambrers tenen un 55% més d’eficàcia a l’hora de treballar, perquè han d’estar només pendents del benestar del client durant la seva estada al restaurant.
Pel que fa a la innovació del producte, Borja admet que el B2B el tenen molt establert —encara que hi haurà millores— i que actualment estan molt centrats en el desenvolupament d’una part centrada en el client del restaurant. Una potencial nova funció que exposa Borja és incloure un recomanador d’altres restaurants que treballen amb Honei un cop l’usuari hagi acabat l’àpat, per exemple. En aquest sentit, reconeix que les possibilitats són molt altes.
Nova ronda i contractacions a l’horitzó
De cara al futur, Borja explica que ben aviat començaran a treballar per obrir una segona ronda de finançament que els permeti acabar d’establir el producte a Espanya i continuar ampliant l’equip, que ja té 19 treballadors. Un cop fet això, el següent pas serà començar a mirar a l’exterior, sobretot al sud d’Europa i a Llatinoamèrica, on ja tenen alguns clients. Pel que fa al negoci, la rendibilitat no els preocupa a hores d’ara, ja que, segons el CEO, si deixessin d’invertir en fer créixer l’empresa, podrien començar a registrar beneficis en un curt període de temps, però actualment aquesta no és la prioritat. En aquesta línia, l’empresari comenta que la rendibilitat arribarà en els pròxims anys, però que sempre dependrà de la situació de creixement en la que es trobin.