La tecnologia ha permès l’expansió de molts sectors cap al món digital. Fins fa no gaire hi havia certes reticències a utilitzar internet per segons quins productes o serveis i ara semblaria impossible imaginar-se una manera més ràpida i eficaç de fer-ho. El sector de la gestió de la mort és un dels que s’ha beneficiat d’aquesta disruptiva digitalització i algunes empreses han nascut per facilitar la vida a les persones en moment tan sensibles com aquest. Una d’elles és Funos, el comparador de funeràries català, amb presència a tot l’Estat que “gestiona totes les etapes d’abans, durant i després de la mort”, tal com descriu el seu fundador, Marc Vallhonesta.
La companyia va néixer durant el 2022, després que la primera aposta de Vallhonesta -una empresa de gestió d’esdeveniments- no tirés endavant a causa de la Covid. En aquells moments tan durs, on la mort es va convertir en una part molt vigent en l’ecosistema, Vallhonesta va buscar la manera d’agilitzar els tràmits que suposa la mort d’un familiar. En aquest sentit, va crear Funos, un comparador de serveis de funeràries que, amb un seguit de paràmetres relacionats amb el servei i el preu, posa a l’abast de l’usuari la millor solució per a ell. “Posem en contacte la funerària amb el nostre client i ens encarreguem que vegi la millor oferta”, explica el fundador, que en menys de dos anys ja ha fet al voltant d’un miler de serveis. L’aposta de la companyia és global i d’aquesta manera tenen el cap una internacionalització, “però a llarg termini”, relata Vallhonesta, que assegura que ja treballen a pràcticament tot l’estat espanyol.
El funcionament de Funos és prou senzill. Des de la mateixa pàgina web de la companyia, l’usuari pot accedir a una primera capa per triar la ciutat o municipi des d’on voler rebre el servei. Després la mateixa pàgina fa un seguit de preguntes ràpides per buscar una experiència molt més personalitzada i que s’acosti als gustos del client. Finalment, un cop entrades les dades, l’usuari es troba amb diferents opcions que comparen preu, servei, atenció personal i altres trets diferencials de cada companyia per poder escollir de manera més informada la més adient per a ell. “Els nostres punts de partida no són la grandària ni el coneixement de l’empresa”, explica Vallhonesta, que afegeix que han mantingut empreses més petites dins el comparador i n’han fet fora de grans perquè no complien amb els requisits: “Per a nosaltres el preu és prioritari, però la resta també té molta importància”, especifica el fundador.

El servei és completament gratuït per l’usuari, ja que són les empreses les que divideixen els beneficis amb Funos, que es quedi una part de la facturació dels clients que aporten ells. D’aquesta manera, les empreses que volen formar part del comparador es posen en contacte amb la companyia i arriben a un acord de percentatge amb Funos, que després de passar unes proves acaba incloent la companyia en la seva base de dades. Actualment, l’empresa de vuit treballadors treballa en pràcticament totes les ciutats de l’estat espanyol i té grans marques de funeràries, però també empreses més petites, depenent del lloc en el qual busquis.
Tràmits en passat, present i futur
Funos no només treballa amb les funeràries, sinó que també pot prestar el servei complet d’abans, durant i després de la mort. D’aquesta manera, el client pot accedir al comparador també per contractar alguna assegurança de vida o de serveis funeraris abans de la mort, és a dir “si algú vol tenir-ho preparat d’abans, també pot fer servir la nostra eina”, diu Vallhonesta. Així doncs, la start-up catalana no només treballa amb funeràries sinó que també amb asseguradors, i fins i tot gestors d’herències, ja que tots els tràmits de després de la mort d’una persona es poden trobar en la seva pàgina web. Tot i això, l’eina més coneguda de la companyia i la que atrau més clientela és el comparador de funeràries. “Si haguéssim de parlar de percentatges, et diria un 60% la funerària i un 40% les altes tramitacions“, diu el fundador de Funos.
El death tech, un sector en creixement
Quan la companyia va començar ara fa dos anys, no hi havia gaire competència. Tal com relata Vallhonesta “existien un parell de comparadors, però eren molt petits”. En aquest sentit, el fundador de Funos assegura que d’ençà que ells van començar, el sector s’ha anat ampliant: “Hem fet que el sector vagi creixent”. De fet, l’anomenat sector Death Tech és molt nou i poques empreses hi treballen. La gestió i tramitació de la mort sempre havia estat un sector molt sensible i, per tant, s’esperava que les solucions digitals no hi tinguessin cabuda. Tot i això, sembla que amb la digitalització, aquestes línies s’han difuminat i Funos n’és l’exemple més pràctic, ja que amb només dos anys de vida ja es proposa liderar el sector dels comparadors de funeràries, un producte que fa uns anys seria impensable.