Barcelona ja s’ha convertit en una ciutat d’atracció de talent internacional. El clima, els costums i l’activitat social i econòmica de la capital catalana la converteixen en un territori ideal pels emprenedors i les empreses emergents. Així ho han explicat expertes durant una conferència organitzada pel BStartup, l’acceleradora del Banc Sabadell aquest dilluns. La participació de l’entitat bancària al Mobile World Congress (MWC) d’enguany va dedicada a la presentació de les start-ups a les quals donen suport i la reafirmació de la capacitat barcelonina com a hub tecnològic de prestigi mundial. “Barcelona és un gran lloc per portar talent”, ha dit Cristina Valiñani, directora de projectes del Barcelona Global.
Una de les principals raons per les quals la capital catalana s’ha convertit en un gran centre de retenció de talent són les condicions de vida que pot oferir. El clima i les oportunitats de feina així com l’ecosistema emprenedor, fan de Barcelona un punt de trobada per a empresaris de tot el món. A més, d’ençà que es va aprovar la llei de start-ups, la ciutat ha deixat de tenir les barreres fiscals que feien que fos descartada per molts emprenedors. “Aquesta nova llei permet que els emprenedors puguin venir a Barcelona sense que la burocràcia es converteixi en un problema”, descriu Valiñani. A més, gràcies a aquests nova llei, els incentius cap a les persones que volen treballar a una start-up també creixen. Un exemple són les anomenades Stock Options. Tal com explica Montse Puig, directora general de Barcelona and Partners, són els beneficis que proposen les empreses emergents per tal d’intentar atraure talent a les seves files quan no poden competir amb els preus del mercat.
La capital catalana, però, també ha fet un canvi en l’àmbit administratiu per tal de facilitar els trasllats dels empresaris a la ciutat. De fet, des de l’ajuntament ja hi ha una línia de suport per a totes aquelles persones que escullen Barcelona com a ciutat per emprendre. Mònica Madrigal, coordinadora del Barcelona International Welcome Desk de Barcelona Activa, assegura que des del seu departament ajuden a les persones a aconseguir la informació necessària per poder traslladar-se a Barcelona. “Des d’on matricular als fills fins a com convalidar el carnet de conduir, donem totes les facilitats als treballadors”, diu Madrigal.
Amb tot, doncs, Barcelona es posiciona molt fortament en l’ecosistema d’empreses emergents, acollin no noés les mateixes companyies que ja neixen a la ciutat o al país sinó altres que busquen tornar a començar i ho fan des de la capital catalana. Gràcies a la nova llei de start-ups, però també a la implicació d’agents públics i privats, la capital catalana torna a ser el focus de totes les mirades internacionals, però les aspiracions de la ciutat no acaben aquí, perquè tal com recorda la directora de projectes del Barcelona Global: “Volem que Barcelona sigui un hub d’unicorns a escala global”.
Dcycle, la solució per mesurar l’empremta de carboni
Les companyies cada vegada es troben en una posició més compromesa en termes de sostenibilitat. Així doncs, ja no és una obligació empresarial sinó més aviat moral la necessitat de tenir les eines necessàries per aconseguir tenir una companyia beneficiosa pel medi ambient. Dcycle és una start-up que ha creat un software propi que ajuda a les empreses a tenir cura de la seva empremta de carboni, és a dir, mesurar els emissions nocives. “Hem desenvolupat una tecnologia verificada que permet fet tots els tràmits que abans es feien amb un Excel de manera automatitzada”, explica Pablo Rivadulla, partnership manager de Dcycle. D’aquesta manera, la companyia dona el control a les empreses la seva sostenibilitat.
En el seu expositor al MWC, la companyia busca trobar nous inversors i clients que apostin per la sostenibilitat de les seves empreses. Gràcies a la seva solució, les companyies que tenen preocupació per a la sostenibilitat troben una nova eina des d’on controlar tots els processos perjudicials per al medi ambient. “L’oportunitat que ens dona el MWC és aconseguir més acords amb companyies que estiguin disposades a millorar els seus processos en termes de sostenibilitat”, reconeix Rivadulla.
Wegaw, la tecnologia que prediu la producció elèctrica de les empreses
L’energia renovable ja comença a ser l’alternativa més realista per a la producció sostenible. Davant la quantitat de companyies que ja es dediquen a experimentar amb noves energies menys nocives pel planeta, moltes empreses han començat a desenvolupar solucions per millorar la qualitat d’aquesta producció. Entre elles hi ha l’empresa suïssa-espanyola Wegaw, que ha desenvolupat una tecnologia que processa dades per satèl·lit amb intel·ligència artificial per al monitoratge i predicció de producció d’energia de fonts renovables. “Volem ampliar la nostra base de clients a molts més països perquè ens estem convertint en una empresa d’escala mundial”, explica Marc González, Key Account Manager de la companyia.

Com altres companyies, Wegaw busca ampliar la seva base de clients a través del MWC. De fet, aquest congrés ja ha provat ser un dels grans epicentres d’intercanvi d’idees i contractes empresarials. És per això, que la companyia ha decidit muntar el seu expositor dins del congrés, ja que poden crear sinergies no només amb altres companyies sinó també amb possibles inversors. “Tenim moltes ganes de començar a col·laborar amb altres empreses i inversors i aquest és un espai perfecte per fer-ho” afegeix González.
Froged, l’automatització de l’experiència d’usuari
L’automatització de processos ja és essencial en totes les companyies, sigui de manera interna o externa. En molts casos, els clients volen solucions ràpides i, per tant, les empreses necessiten reduir el temps que dediquen de diferents accions mecàniques. D’aquesta necessitat arriba Froged, una plataforma tecnològica que s’integra en altres plataformes i ajuda als equips de suport de producte a automatitzar les tasques més repetitives. “Treballem en un mercat molt ampli, ja que els nostres clients són totes aquelles companyies que tinguin una plataforma en línia”, explica Pau Yanez, director de vendes de Froged.
Aquesta companyia, que ja té una ronda de finançament oberta, es troba al MWC precisament per aconseguir presentar el seu projecte a diferents inversors, però sobretot per poder connectar amb possibles clients, ja que tal com explica Yanez: “Aquí és un molt bon lloc per trobar clients perquè totes les empreses que participen en el Mobile són plataformes tecnològiques”.