MónEconomia
Barcelona brilla al MWC amb la digitalització de tractaments mèdics
  • CA

La salut digital és un dels actius més importants de Catalunya. De fet, la innovació en aquest sector és cada vegada més pionera i té molta més presència mundial. Un dels principals impulsors d’aquest ecosistema és el Barcelona Health Hub (BHH) l’entitat privada sense ànim de lucre barcelonina que amb quatre centenars de socis constitueix el centre tecnològic especialitzat en salut digital més gran de Catalunya. La seva participació al Mobile World Congress no ha passat desapercebuda, amb una trentena de les start-ups que en són sòcies, el hub s’ha dedicat a presentar al món les idees més innovadores en salut. Així doncs, l’entitat se situa al mig del 4 Years From Now (4YFN) per demostrar que la salut catalana es troba en l’epicentre del canvi. Tot i que els hi falta el més important -segons diu Xavi Jofre, digital transformation director del Barcelona Health Hub– el suport de les administracions públiques.

“Ens encarreguem de dinamitzar el sector a través dels nostres quatre pilars: les grans corporacions, els hospitals i universitats, l’ecosistema de start-ups i els fons d’inversió” explica Jofre. L’entitat catalana de salut té 80 metres quadrats d’expositor on dona espai a les seves empreses emergents per presentar el seu projecte. En “una aposta arriscada”, segons descriu Eva Rosell, directora general del BHH, l’entitat ha volgut canviar les dinàmiques d’altres anys -on tenien un espai molt més petit- per intentar atraure més capital estranger, però també per demostrar el paper de Catalunya en el canvi de paradigma de la salut.

De fet, a escala mundial ja es parla de consultes en línia i digitalització a l’ecosistema sanitari. Precisament, en comparació amb l’ordre mundial, Jofre assegura que “Catalunya és un gran actiu”, però que “el problema és que no ens ho creiem prou”. D’aquesta manera, el directiu del BHH reconeix que en un congrés on la innovació es troba a cada cantonada, “la tecnologia catalana fa coses que no es veuen enlloc més”. És per aquest motiu que des del Barcelona Health Hub s’han posat l’objectiu d’ensenyar el potencial de les seves companyies a les grans corporacions que participen en el congrés, perquè tal com les defineix Jofre: “Són grans monstres que de vegades no es fixen en la tecnologia disruptiva dels més petits”.

L'expositor de 80 metres quadrats al 4 Years From Now (4YFN) del Barcelona Health Hub (BHH) / Cedida
L’expositor de 80 metres quadrats al 4 Years From Now (4YFN) del Barcelona Health Hub (BHH) / Cedida

Dana, l’acompanyament digital a la maternitat

La maternitat és una de les etapes més complicades per a les dones, sobretot en termes de salut mental. Dana és una solució digital per la millora de la salut mental i benestar integral de les dones que es converteixen en mares. D’aquesta manera la companyia ofereix eines en l’etapa de la concepció i postpart -fins als 3 anys-, ja que “és un moment de canvi molt important mental, físic i social pel qual passa una dona quan es converteix en mare”, explica Veronica Montesinos, cofundadora i CEO de la start-up. En aquest sentit, la fundadora assegura que han creat una aplicació que ofereix uns programes psicoeducatius.

“Alguns estudis reconeixen que el 90% de les dones durant embaràs o postpart tenen algun desordre mental, sigui ansietat, por o soledat”, lamenta la fundadora de la companyia, qui afegeix que el 25% dels casos “s’agreuja amb psicosi depressió o pensaments suïcides” per no ser tractada correctament. Davant d’aquesta situació, la solució de Dana és acompanyar a través d’una plataforma interactiva a totes aquelles mares perquè tinguin les eines necessàries per gestionar la maternitat. “Es tracta de normalitzar, visibilitzar i compartir”, explica Montesions. En un any han aconseguit un total de 17.000 usuàries en la seva aplicació mòbil gratuïta, però l’objectiu és continuar augmentant aquest nombre “per tal de crear comunitat”, descriu la directiva.

Així doncs, la participació d’aquesta empresa al MWC va lligada a l’obtenció de nous clients per intentar fer créixer la seva comunitat, però també inversors que vulguin formar part del projecte. La principal aposta que ha obert recentment aquesta companyia és un estudi clínic que analitza els efectes positius de la seva aplicació per poder optar a la certificació de producte sanitari i, per tant, sigui una app que es pugui prescriure pel sistema mèdic. “Volem ser una app rellevant per a la dona”, conclou la directiva.

Frontwave, la detecció no invasiva del càncer de mama

La detecció del càncer de mama continua sent un camp per explorar. En molts aspectes les tècniques que s’utilitzen per a preveure l’aparició d’aquesta malaltia són poc segures per a les dones o bé doloroses. De fet, el cribratge que s’ha de dur a terme comença a edats molt madures per evitar la radiació a les dones joves. Aquesta situació porta a moltes empreses a intentar trobar maneres menys nocives de detectar la malaltia. Una d’elles és Frontwave, la Spin Off del Barcelona Supercomputing Center, que ha creat una nova modalitat d’imatge mèdica que detecta de millor manera el càncer de mama. Utilitzant dades d’ultrasons, la radiació més segura, i amb tecnologia d’algoritmes, construeixen una imatge amb la mateixa qualitat que la de les mamografies o ressonàncies magnètiques. La nostra solució és més ràpida que una ressonància i menys dolorosa que una mamografia”, assegura Josep de la Puente, CTO de Frontwave Imagin.

Tot i que el seu producte encara no ha sortit al mercat, es troben en la fase de validació, és a dir, tenen un estudi obert amb l’hospital Vall d’Hebron per començar a testejar la seva solució en més d’una cinquantena de pacients. “Estem treballant en la qualitat de la imatge i cal la validació dels radiòlegs”, diu el directiu de la companyia. Pel que fa a la seva participació en el MWC, de la Puente explica que veuen el congrés com una bona oportunitat per fer més contactes i trobar aliances amb altres interessant. “No venim a vendre cap producte així i tot ens estem reunint amb inversors que tenen curiositat pel projecte”, descriu el CTO de la start-up catalana.

Humanitcare, el seguiment en remot de pacients

La connectivitat és un dels pilars de la nova salut digital. Tant és així que els pacients ja demanen poder fer seguiments de les seves malalties des de casa, que no és sinònim de ser mal atesos sinó més aviat de poder obtenir la comoditat que no es troba als hospitals o consultes. La solució que ha creat la companyia Humanitcare permet connectar la salut de les persones d’una manera remota, és a dir, crear una base de dades on clients i metges estan connectats per saber el que passa en tot moment “El sistema digital consta de dues parts: una plataforma de visualització de dades i una aplicació pels pacients”, explica Ismael Ruíz, account manager d’Humanitcare.

El que fa tan especial aquesta companyia és la capacitat que tenen per integrar-se als diferents sistemes dels seus clients, ja que el software que han construït és compatible amb diferents dispositius. “Nosaltres no els fabriquem sinó que els integrem a la nostra plataforma”, descriu Ruíz, qui afegeix que “poden entrar a qualsevol sistema perfectament”, sigui d’hospitals, asseguradores, clíniques, etcètera. De fet, la idea de la plataforma és connectar a les persones i crear plans de seguiment per a cada pacient. “Cobrir i solucionar les traves de la salut avui dia i millorar l’experiència de les persones malaltes“, diu el directiu de la companyia.

Pel que fa a la seva participació en el MWC, l’empresa busca trobar noves oportunitats, ja que tal com assegura Ruíz: És molt important aparèixer i tenir l’excusa per trobar-nos amb persones que en altres contextos no podríem”. Gràcies a aquesta aposta per la tecnologia, el MWC s’ha convertit en un espai on crear sinergies i col·laboracions. Tot i que no poden dir noms, la companyia ja ha aconseguit que hi hagi oportunitats obertes d’acords amb altres empreses del sector.

DyCare, la rehabilitació digital a distància

La rehabilitació de pacients encara és una de les pràctiques amb menys adherència del sistema de salut. La manca de motivació o als trasllats al centre de rehabilitació fan que molts pacients perdin les ganes de continuar amb el tractament. Per tal de modernitzar aquestes pràctiques neix DyCare, un proveïdor sanitari digital per al mercat de la fisioteràpia i l’atenció musculoesquelètica, que ofereix solucions innovadores i digitals per millorar la qualitat del diagnòstic i optimitzar el seguiment dels pacients durant el procés de rehabilitació. “Monitorem la adherència dels pacients i el seguiment que fan dels procediments de manera remota”, explica Silvia Raga, fundadora de la companyia.

De moment, l’empresa ja s’ha estès per tot l’estat espanyol i treballen amb els centres més punters de l’Estat, com per exemple l’hospital Vall d’Hebron i l’hospital Sant Pau. Però, també tenen com a clients alguns centres de rehabilitació privat i l’asseguradora DKV, amb qui han llançat una iniciativa. “Un nou servei en línia de telerehabilitació que s’ha integrat a l’aplicació de l’asseguradora amb un seguiment de cinc setmanes”, descriu la fundadora de la companyia.

La companyia també vol utilitzar el MWC per reforçar el seu projecte i donar-li visibilitat. “Participar en el Mobile és una manera de continuar en contacte amb l’ecosistema, diu l’empresària qui reconeix que ja ha començat a parlar amb possibles clients en l’edició d’enguany i assegura que “en altres edicions hi ha hagut visitants que ara ja són clients”.

Més notícies
Notícia: BStartup eleva el sector salut català a la competició “a escala mundial”
Comparteix
El programa d'emprenedoria de Banc Sabadell congrega algunes de les emergents amb més potencial del país dins la indústria de les ciències de la vida
Notícia: Kombo, el vending català pels temps moderns que mira al nord d’Europa
Comparteix
Kombo està buscant un milió i mig de finançament extern per internacionalitzar el seu projecte
Notícia: La patronal mòbil reclama a les tecnològiques que paguin part de la xarxa
Comparteix
El president de GSMA reclama que empreses com Facebook, Google o Amazon contribueixin al manteniment de les infraestructures de connectivitat
Notícia: Aragonès eleva Catalunya al top 10 del sector tecnològic mundial
Comparteix
Les empreses catalanes dedicades a la digitalització han crescut un 15% en l'últim any, amb una facturació de més de 30.000 milions d'euros

Comentaris

  1. Icona del comentari de: un empresa de la colònia a març 01, 2023 | 00:20
    un empresa de la colònia març 01, 2023 | 00:20
    Una empresa de la colònia.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa