El govern espanyol ja controla més 9% del capital social de Telefónica a través de la Societat Estatal de Participacions Industrials (SEPI), que ja s’acosta així al mandat que li va donar l’executiu d’adquirir fins a un 10% de l’operadora espanyola. En concret, segons la informació que la SEPI ha facilitat a la Comissió de Valors i Borsa dels Estats Units (SEC), la participació de l’entitat pública, que depèn del Ministeri d’Hisenda, a l’operadora de telecomunicacions és del 9,038%, amb un total de 512.467.150 accions.
Així mateix, la informació remesa al regulador estatunidenc especifica que el preu mitjà que l’Estat ha pagat per cada acció és de 4,0177 euros, per la qual cosa la inversió del govern espanyol a la companyia ascendeix fins als quasi 2.059 milions d’euros. Tot i això, si es mira el preu de tancament dels títols de Telefónica al tancament d’aquest dimecres -que va ser de 4,152 euros-, el paquet accionarial de l’Estat té un valor de mercat d’uns 2.127,7 milions d’euros, és a dir, uns 62,7 milions d’euros més que l’import desemborsat fins al moment.

Tot aquest procés de compra d’accions va començar el passat 25 de març, quan la SEPI va aflorar una participació del 3,044% al capital Telefónica. Amb el pas de les setmanes, la SEPI va seguir comprant accions i el 15 d’abril va elevar la seva posició fins al 5,034% i el 26 del mateix mes la va augmentar fins al 6,169%. Ja aquest maig, el dia 8 concretament, l’entitat pública va comunicar l’augment de la seva posició en la teleco fins al 7,079%, i fa només dos dies va difondre que havia aconseguit el 8,53%.
D’aquesta manera, la SEPI ja s’aproxima al mandat que li va imposar el govern espanyol d’adquirir fins a un 10% de l’operadora presidida per José María Álvarez-Pallete, un moviment que es va produir en reacció al sorprenent desembarcament de la teleco saudita STC el setembre passat. En concret, STC va adquirir un 9,9% del capital social de Telefónica en una operació valorada en 2.100 milions d’euros.
La SEPI té un conseller a Telefónica
Amb aquest grau de participació, la SEPI tenia dret a reclamar la seva presència al consell d’administració de la teleco espanyola. Això, finalment, es va produir el passat 8 de maig quan, per unanimitat, l’organisme va acceptar la “renúncia voluntària” de Carmen García de Andrés com a consellera i va nomenar per cooptació a Carlos Ocaña Orbis en representació de la SEPI.
A penes un dia després d’acordar-se el nomenament d’Ocaña, el ministre per a la Transformació Digital i Funció Pública, José Luis Escrivá, va deixar oberta la porta a la possibilitat que el Govern pugui nomenar un segon conseller en representació de la SEPI quan compleixi el seu objectiu d’arribar al 10% del capital de la teleco.