MónEconomia
Les plataformes es revolten contra Google per la llei de mercats digitals

El pròxim 7 de març entra en vigor una de les lleis més ambicioses que ha aprovat la Unió Europea els últims anys, la Llei de Mercats Digitals (DMA, per les seves sigles en anglès). Aquesta nova norma comunitària pretén que tots els mercats digitals europeus siguin més justos i disputables. En definitiva, el que vol és “abordar problemes com la concentració excessiva de poder en mans de grans plataformes digitals, pràctiques anticompetitives, manca de transparència i opacitat en els algorismes, així com la protecció dels drets dels consumidors i els usuaris d’internet”, explica el soci de Font Advocats, professor universitari i membre de la secció TIC de l’ICAB, Pere Simón. Per fer-ho, la norma estableix una sèrie de criteris per identificar els “guardians” d’aquests mercats, que no són uns altres que les grans plataformes i empreses tecnològiques: Google, Apple, Amazon o Meta, entre altres. Fins aquí tot bé, però, atesa la imminent entrada en vigor de la DMA i les solucions aportades per aquests guardians, diverses plataformes han alçat la veu per reclamar canvis importants, ja que consideren que la regulació, en el seu estat actual, podria afectar negativament la competència.

Una de les empreses que més clarament ha fet aquesta demanda és la catalana eDreams ODIGEO, que fa unes setmanes ja va mostrar el seu “ferm rebuig” a la solució proposada, i ja desplegada en part, per Google. En aquest sentit, consideren que la proposta de Google no compleix els objectius de la nova llei i “continua suscitant importants inquietuds des del punt de vista de la competència en el sector de la distribució de viatges”. Concretament, eDreams assegura que la tecnològica nord-americana “perpetua pràctiques arrelades d’autoafavoriment” que animen de forma activa als consumidors a accedir als productes de Google. Un fet que, en cas de demostrar-se, aniria clarament en contra de la llei.

El director general financer d'eDreams, David Elizaga, i el conseller delegat, Dana Dunne, a la seu de la companyia a Barcelona / ACN
El director general financer d’eDreams, David Elizaga, i el conseller delegat, Dana Dunne, a la seu de la companyia a Barcelona / ACN

En uns termes similars es va pronunciar la patronal europea del sector, EU Travel Tech, que en un comunicat van reclamar a Google “que posi fi al tracte preferencial dels seus propis serveis enfront dels seus competidors”. El secretari general de l’entitat, Emmanuel Mounier, va afegir que “encara queda molta feina per fer” en l’avaluació de solucions establertes pels guardians. Des de la patronal esperen “veure avanços en aquestes solucions i el ple compliment de la DMA abans del 7 de març”.

Des del punt de vista legal, Simón explica que aquestes preocupacions per part de les empreses, “provenen dels temors, ben fundats, sobre un possible ús indegut de la influència i els recursos” per part d’aquests guardians per afavorir els seus propis serveis o productes, “en detriment de la competència dels petits”. A més, el soci de Font Advocats recorda que aquestes grans empreses “tenen recursos financers, dades d’usuari i una posició establerta en el mercat”, un punt que podria acabar dificultant que altres empreses puguin competir en igualtat de condicions.

Es manté l’autopreferència

Per altra banda, no totes les empreses han estat tan clares amb relació a aquest potencial conflicte amb els guardians. Des de la plataforma de viatges Booking.com, expliquen a Món Economia que estan “mantenint converses constructives amb la Comissió Europea sobre l’aplicabilitat de la DMA i esperem continuar aquest diàleg”.

Per altra banda, des de eDreams assegura a aquest diari que “els canvis proposats per Google representen una continuació de l’autopreferència dels seus serveis” un fet que, denuncien, fa anys que passa. En aquest sentit, afegeixen que els canvis implementats per Google per complir la DMA busquen “mantenir la seva rellevància no només en l’àmbit de la cerca general, sinó també en utilitzar la pàgina de resultats de cerca general per a oferir serveis semblants als d’un motor metacercador, proporcionant avantatges significatius als seus propis serveis”.

A més, des de l’empresa catalana asseguren que sembla que Google està “adquirint dades de tercers per a completar uns certs components dinàmics que ara pot presentar al costat dels resultats de cerca de vols, com l’exhibició de preus i horaris de vols, fins i tot quan l’usuari hagi realitzat una consulta genèrica de cerca de vols”. Això, remarca eDreams, podria suposar una infracció d’alguna de les disposicions de la DMA “que prohibeix als guardians l’ús de dades de tercers per a competir amb els seus propis serveis”.

Les propostes de Google

Totes aquestes crítiques es desprenen dels canvis que ha proposat, i començat a implantar, Google. El canvi més important que s’efectuarà a partir del 7 de març és un canvi en la pàgina de resultats de cerca entre els quals es destaquen la introducció de seccions que inclouen grups d’enllaços cap a pàgines web d’altres empreses, com ara eDreams o Booking.com, i d’accessos directes en la part superior de la pàgina, que es poden utilitzar perquè la cerca sigui més precisa, incloent-hi pàgines de comparació. En la categoria d’hotels, Google ha assegurat que està considerant introduir espai dedicat a comparar webs i productes.

El logo de Google / EP
El logo de Google / EP

A més a més, els usuaris que facin servir Google es trobaran, en algun punt de les pròximes setmanes, una finestreta que els permetrà triar si alguns serveis de Google poden continuar compartint les seves dades. Actualment, aquestes dades s’utilitzen, en principi, per a la creació de contingut i per a publicitat personalitzada dins dels productes de Google.

Com es podria millorar la llei

El que queda clar amb tot aquest conflicte és que la llei es pot millorar considerablement. En aquest sentit, Simón considera que s’hauria de definir d’una forma més clara els criteris per a la qualificació dels guardians així com imposar sancions més severes quan es produeixin infraccions. A part d’aquestes dues millores, l’advocat considera que s’hauria de millorar la transparència i control sobre les pràctiques comercials i els algorismes empleats per les grans plataformes digitals. Per últim, Simón comenta que de cara a futur “seria interessant monitorar i avaluar de manera regular l’impacte de la llei per ajustar-la segons sigui necessari i abordar noves circumstàncies o problemes que puguin sorgir en la seva aplicació”.

Més notícies
Notícia: Talls de carretera i tensió amb els Mossos en una nova protesta dels pagesos
Comparteix
Retencions a diverses carreteres catalanes per les marxes lentes dels tractors | La policia catalana els impedeix tallar l'AP-2 a Alcarràs (Segrià)
Notícia: Catalunya s’estableix com un dels puntals del sector salut europeu
Comparteix
Catalunya s'ha situat com el cinquè territori europeu on es fan més assajos clínics, consolidant-se com una referència dins del continent
Notícia: Els bancs de l’Ibex-35 augmenten la seva exposició als crèdits dubtosos
Comparteix
Les sis entitats financeres més grans de l’estat espanyol acumulen gairebé 71.000 milions en préstecs de risc
Notícia: Vendre per sota cost, el problema enquistat dels pagesos catalans
Comparteix
Les últimes reformes de la llei de la Cadena Alimentària es queden curtes davant les demandes dels camperols, que es veuen obligats a complir contractes desfavorables

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa