La col·laboració entre multinacional i empreses emergents s’està convertint en una pràctica recurrent. Tot i que fa temps que les grans empreses es van començar a interessar per a les start-ups, la dinàmica ha mutat i ara, en comptes d’absorbir-les, creen projectes de col·laboració, una manera de donar visibilitat a les petites empreses i, aconseguir idees innovadores per canviar els negocis tradicionals de les grans companyies. Aquesta és la idea darrera la nova plataforma d’innovació oberta que ha creat Damm. Sota el nom de LAB1876, la companyia catalana ha llançat dos reptes innovadors per a millorar la seva producció i els ha obert al públic amb l’objectiu de crear una gran fàbrica d’iniciatives per implementar. I és que, tal com diu Laura Gil, directora digital de la multinacional: “La innovació que proporcionen les start-ups és la manera de fer escalar el negoci amb unes bases sòlides”.
Amb un premi d’uns 15.000 euros per crear un prototip, les start-ups es llancen a presentar solucions per Damm. Els reptes van relacionats amb la millora de la cadena de valor i l’eficiència mediambiental. “Damm es posa al servei de les start-ups i crea aquest vincle que convida a col·laborar”, explica al TOT Economia Ignasi Clos, soci director de l’agència d’innovació SDLI, que treballa amb la multinacional catalana. D’aquesta manera, la companyia assegura que la raó principal darrere d’aquesta iniciativa és la col·laboració i els dos directius posen molt d’èmfasi en la necessitat de crear vincles. De fet, a diferència d’algunes grans empreses, Damm no busca adquirir accions de les companyies amb les quals col·laborarà sinó convertir-se en clients. “Moltes vegades un client com nosaltres pot donar a una start-up petita l’empenta que necessita per escalar el negoci”, descriu Gil.
Amb aquest projecte Damm es posa a disposició de les empreses i de les seves solucions més innovadores per jutjar-les, investigar-les i finalment escollir les dues guanyadores del premi. Aquestes seran les que començaran a treballar per millorar els camps que Damm ha posat sobre la taula. Tot i això, la directora digital reconeix que no descarten treballar amb diferents empreses. A més, Clos afegeix que el LAB1876 continuarà obert per anar fent diferents edicions. “No podem parlar de regularitat, però sabem que volem continuar col·laborant amb empreses emergents”, diu el directiu.
Un canvi de dins cap a fora
Aquesta innovadora idea no ha estat el primer projecte col·laboratiu de Damm, ja que fa un temps van començar a implementar una metodologia per recollir idees noves de manera interna. “Ho vam anomenar Bussiness Impact Challenge i es tractava de plantejar reptes als treballadors i que ells poguessin presentar les seves solucions”, explica Gil. En aquesta proposta es van presentar diferents idees per millorar totes les àrees d’actuació de la companyia, però dos van ser les escollides i implementades immediatament. “Avui dia ja n’hem implementat cinc més”, explica la directora digital i fa referència a la necessitat de tenir en compte totes les idees que es plantegen. “Al cap i a la fi, es va convertir en una iniciativa d’emprenedoria interna”, reflexiona Gil.

A més, Damm també treballa amb diferents empreses per continuar creant vincles. Actualment, la companyia catalana ja té en cartera dos centenars d’empreses. “El canvi s’ha de produir de dins cap a fora“, explica Gil. El soci director de l’agència d’innovació SDLI afegeix que “és important per a la maduresa de la companyia aprendre a treballar la innovació de manera interna”. És per això que Damm ha aconseguit convertir-se en un gran aliat per a les start-ups, ja que sense ànims d’aconseguir controlar les companyies, s’han convertit en els seus grans clients. “Promocionant festivals, creant nous empaquetats o fent difusió d’algunes feines que fan les empreses obtenim el canvi”, diu la directora digital de la companyia catalana.
Les start-ups sempre seran start-ups
La gran aposta diferencial de Damm és la col·laboració, és a dir, donar a les start-ups el seu lloc i en cap cas quedar-se les idees o absorbir-les. “No ens vam plantejar en cap moment entrar a participar en les empreses escollides”, diu Clos. La raó que plantegen els directius és ben senzilla: “les start-ups han de ser start-ups”, explica Gil i assegura que la clau de l’èxit d’aquestes col·laboracions és no alterar els ritmes de les empreses emergents, ja que “dins les start-ups és on es troba la innovació”, diu Gil. L’opinió dels directius de la multinacional catalana denota un canvi de mentalitat de les grans empreses on la solució ja no és comprar els petits sinó oferir-les un repte que puguin solucionar. “Acaba sent un benefici pels dos actors”, remarca Clos.
“Nosaltres no volem intervenir en el funcionament de les empreses emergents”, informa Gil. En aquest sentit, la directiva reconeix que cal donar ales a les empreses més petites perquè aconsegueixin tenir projectes escalables. En el cas de Damm, la seva fórmula de l’èxit exigeix presentar reptes molt concrets. “Si intentem acotar al màxim el que necessitem les empreses ens podran presentar una solució molt més precisa”, explica la directora digital de Damm. A més, les dades donen suport aquesta opinió, ja que -sense donar xifres exactes- Clos assegura que els reptes han estat molt ben rebuts per a les start-ups i ja els han enviat propostes: “LAB1876 té la mirada posada a l’exterior”, assegura el soci director de l’agència d’innovació SDLI, deixant entendre que hi ha participació d’arreu en la plataforma.
Damm és un exemple del futur de les relacions entre les grans companyies i les start-ups. On abans hi havia participació de capital ara hi ha col·laboració d’igual a igual. Per tant, sembla que les start-ups estan començant a crear un ecosistema de col·laboració i a més, s’estan tornant imprescindibles per a les grans empreses. Tot i que encara no hi ha cap start-up escollida, els directius de la companyia catalana es mostren satisfets amb la primera crida i asseguren que han tingut molt bona rebuda. Amb tot doncs, Damm pretén continuar col·laborant amb empreses més petites, perquè tal com recorda la directora digital de la companyia catalana: “Quan hi ha bones idees, no ens hem de tancar mai portes”.