MónEconomia
Pimec xoca amb la patronal espanyola per l’entrada al CES: “No més trucs”

La patronal catalana de les petites i mitjanes empreses, Pimec, busca el cos a cos amb els grans empresaris espanyols per la seva entrada al diàleg social. El president de l’entitat, Antoni Cañete, ha criticat amb vehemència l’oposició de la CEOE a l’accés de les pimes del país al Consell Econòmic i Social i a la Comissió Consultiva Nacional dels Convenis Col·lectius. “No més trucs”, ha exigit Cañete a l’organització que presideix Antonio Garamendi, a qui acusa de maniobrar per aïllar les pimes dels espais de diàleg social. “Ens sembla sorprenent que, dels sis seients de la CCNCC, cinc estiguin a la CEOE i un a un representant de la Cepyme que també és la CEOE”, ha criticat el líder patronal. Contra aquest “monopoli de la representativitat”, defensa que la porta oberta a Pimec com a organització més representativa a escala territorial “acaba amb l’atado y bien atado de l’economia espanyola”.

La CEOE, cal recordar, ha interposat fins a dos recursos davant l’Audiència Nacional per evitar que Pimec pugui accedir a la comissió de convenis, un òrgan consultiu que assisteix a l’administració en el seu rol al diàleg social. Aquest moviment, segons ha etzibat Cañete, intenta canviar les normes establertes per continuar concentrant l’autoritat empresarial. “El que no pot ser és que el partit es jugui amb els peus quan es va guanyant i amb les mans quan es va perdent”, rebla. La patronal, assegura el president, es va dirigir a la CEOE per buscar punts en comú i aturar el recurs, sense resposta per part de la cúpula empresarial madrilenya. Tot i això, asseguren que no hi veuen recorregut. “És un dret que tenen”, afegeix Cañete, “però que el BOE digui que específicament Pimec té accés a la Comissió, té molta transcendència”. Amb tot, avisa que l’absència de les petites empreses al “pont de comandament” de l’economia espanyola és una anomalia que es troba a l’origen d’alguns dels mals del país, i “explia que l’Estat tingui les pimes més petites d’Europa”.

El president de la CEOE, Antonio Garamendi, en una jornada / Europa Press Alberto Ortega / Europa Press 24 SEPTIEMBRE 2024;GARAMENDI;FAES;ABC 24/9/2024

“Oposició frontal” a l’OPA

Més enllà de la qüestió del diàleg social, Cañete ha aprofitat la seva intervenció després de l’Assemblea per escalfar encara més la seva oposició a l’OPA hostil del BBVA sobe el Banc Sabadell. En una compareixença posterior a l’assemblea de la patronal, Cañete ha tornat a destacar que, en cas de produir-se, aquesta concentració tindria “conseqüències nefastes per a les pimes”. Sobre aquesta anàlisi, subratlla la presència d’algua de les seves tesis al dictamen de la fase 2 de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència, malgrat que encara no es coneix el text al complet. “Si l’OPA es posa a funcionar, hi haurà conseqüències nefastes per a les pimes”; afegeix Cañete.

Davant les reivindicacions de la CNMC, que aquest mateix dimarts ha defensat la metodologia que va fer servir per analitzar els efectes sobre el mercat de la concentració, Cañete es manté a l’espera del dictamen complet. “Esperarem a tenir el text sencer de la resolució”, afirma el president, abans de valorar quin ha estat el diagnòstic de Competència. Tot i això, apunta que l’organisme que presideix Cani Fernández ha “fet servir el mateix mètode que Pimec, perquè és l’estàndard internacional”. AIxí, tot i que els resultats van ser “insuficients”, el camí sembla correcte.

Les 37,5 hores, “inviables”

Enmig de les converses per tirar endavant la reforma de la jornada laboral, Cañete sosté que la retallada que planteja la vicepresidenta segona del govern espanyol, Yolanda Díaz, és “completament inviable” per a les petites i mitjanes empreses de tot l’Estat. Ho és, però, en “les seves condicions actuals”. Així, el líder de Pimec es manté “obert a parlar, en tant que agent social representatiu”. De fet, es troba enmig d’una ronda de contactes per fer arribar les seves sensacions a la majoria de forces parlamentàries. Ja s’ha traslladat a Waterloo debatre la iniciativa amb el president de la Generalitat a l’exili, Carles Puigdemont, i celebrarà trobades amb el PSOE, Sumar, ERC o el PNB en les próximes setmanes. L’actual procediment, ha continuat, és “un fracàs del diàleg social”, que imposa sobre els negocis del país unes condicions “nefastes”.

La vicepresidenta segona i ministra de Treball, Yolanda Díaz, a la roda de premsa posterior al Consell de Ministres / ACN

Un 2024 “excepcional”

A tancament de l’assemblea, Pimec finalitza un curs que Cañete considera “excepcional”. Segons ha informat el president, la patronal ha generat 24 milions d’euros en ingressos. Les aportacions dels socis amb les seves quotes van superar per primer cop els cinc milions d’euros, una alça del 6% interanual. La partida més important, però, ha estat la de serveis i formació a les persones, amb prop de 13 milions d’euros durant el 2024. El resultat final s’ha elevat fins as 2,1 milions d’euros, gràcies en bona manera a la venda dels actius de la patronal a Romania, que han aportat 1,3 milions d’euros al balanç. De cara al 2025, el pressupost s’eleva fins als 24,8 milions d’euros.

El nou mandat de Cañete actualitza, a més, algunes qüestions de la selecció de la cúpula de Pimec. Segons ha explicat el president, dins els òrgans de govern de la patronal es va proposar eliminar el límit de mandats, una iniciativa que ha “generat un debat molt intens”. El nou model agafa com a referent el de la CCOO de Catalunya: el president i el seu equip limiten la seva estança al capdavant de la patronal a dos mandats. Ara bé, els nous estatuts obren la possibilitat d’un tercer mandat en cap de circumstàncies excepcionals, que requereixin una continuïtat en la governança, una opció que, per ara, el president no contempla; però que no es discutirà fins al darrer any del seu segon període de govern.

Més notícies
Notícia: Romero reivindica l’ICF com un instrument clau en l’accés al crèdit de les pimes
Comparteix
La consellera d'Economia ha apostat per una fiscalitat "més justa" entre empreses durant la seva intervenció en l'assemblea general de Pimec
Notícia: VidaCaixa guanya 329,3 milions durant el primer trimestre, un 10,6% més
Comparteix
El grup assegurador de CaixaBank supera per primera vegada el milió de clients que estalvien de forma periòdica
Notícia: Primer gest de Trump amb la Xina: rebaixa els aranzels als paquets de Temu i Shein
Comparteix
El president estatunidenc anuncia una baixada del 120% al 54% per als paquets petits amb valor inferior als 800 dòlars
Notícia: Grifols recupera posicions a la borsa després de triplicar el benefici
Comparteix
La multinacional catalana guanya un 5,2% al parquet madrileny, en línia amb l'evolució als Estats Units | El mercat rep amb confiança un balanç que supera les expectatives dels analistes

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa