MónEconomia
La petita empresa lidera l’ús del català mentre les grans es queden enrere
  • CA

Només un 37% de les grans empreses establertes a Catalunya es comuniquen amb els seus clients en català. Així se’n desprèn d’un recent estudi elaborat per la patronal de les petites i mitjanes empreses Pimec. En l’informe es revela que la proporció de negocis que fan servir el català preferentment amb usuaris i compradors al país ha millorat un 17,1% en la darrera dècada, fins superar el 46% del conjunt del sector privat del país. L’ús de la llengua, però, és desigual, en tant que poc més d’un terç de les grans empreses s’expressen en català per norma general -uns 11 punts per sota de la mitjana-; mentre que entre les pimes i microempreses la xifra salta fins al 55,1%, còmodament per sobre de la meitat del teixit empresarial del país.

Així, la xifra de companyies que fan servir el català com a llengua principal de la seva activitat ja supera amplament aquelles que adapten la comunicació a la llengua que fa servir el client, que es queden en el 43,6% –una mostra, segons Pimec, de la “importància de la flexibilitat lingüística per part del teixit empresarial”–. La base és, però, la que més treballa en favor del català: segons la patronal, “les microempreses i les empreses sense treballadors són les que més fan servir el català en els seus materials comunicatius”.

L’especificitat lingüística de les empreses del país, però, no aporta únicament beneficis culturals. Més del 59% de les firmes consultades per Pimec a l’hora d’elaborar el seu estudi asseguren que “perceben beneficis en l’ús del català”. Les xifres de percepció de la utilitat de negoci del català, però, són lleugerament inferiors a les de fa una dècada: el 2012, fins al 64% de les empreses hi veia avantatges, cinc punts més que en l’actualitat.

Barcelona llastra l’ús empresarial del català

Els bons resultats del català al sector privat s’estenen a pràcticament tot el territori català. A les demarcacions de Lleida i Girona, l’ús de la llengua entre els negocis escala fins al 63,5% i el 65% respectivament, molt per sobre de la mitjana del país. Barcelona, però, ancora l’evolució lingüística del teixit corporatiu del país: segons l’informe de Pimec, entre el 50 i el 60% de les empreses de la capital i el seu entorn territorial adapten la llengua de comunicació a la del seu client. Així, l’elevada concentració corporativa de la capital i la regió metropolitana llastra l’evolució del català a un entorn empresarial cada cop més conscienciat.

Més notícies
Notícia: L’OCDE reclama que la gent gran treballi més per garantir les pensions
Comparteix
L'organisme reconeix que en l'última dècada han augmentat els treballadors actius d'entre 55 i 64 anys
Notícia: Inditex tanca el seu 3r trimestre superant els 4.000 milions de beneficis
Comparteix
El grup gallec va registrar unes vendes per valor de 25.609 milions d'euros durant els primers nou mesos de l'any
Notícia: Quside, la quàntica catalana al servei de la ciberseguretat
Comparteix
La spin-off de l’Institut de Ciències Fotòniques ofereix una solució de generació de nombres aleatoris per a diferents sectors tecnològics
Amb el suport de Generalitat. Sempre endavant
Notícia: Airbnb contra la llei de pisos turístics: “Limita sense prou evidències”
Comparteix
Airbnb adverteix a Aragonès per carta de les conseqüències “no desitjades” de la nova regulació

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Pol a desembre 13, 2023 | 12:22
    Pol desembre 13, 2023 | 12:22
    Aquesta és una de les raons importants per les quals cal que la llengua catalana resti inclosa d'una vegada dins del règim lingüístic de la Unió Europea, grans empreses, propis i estranys, ben segur que s'ho pensaran més abans d'incomplir o complir parcialment, - o fins i tot d'amagat sense fer visible la presència i l'opció de la llengua- el Codi del consum, llei aprovada i en vigor des l'any... 2010. Dit això cal que els catalanoparlants i usuaris de la llengua catalana se la creguin i en facin ús sense prejudicis, manies i altres falòrnies que arrosseguem de dècades, segles... Un altre problema son les subcontractacions, un mal que fa que empreses que en principi respecten la llengua i les normatives vigents, en contractin i en subcontractin altres, les quals es dirigeixen a l'usuari en nom de l'empresa o entitat matriu sense donar l'opció de la llengua catalana. Sí, hi ha encara molta feina a fer.
  2. Icona del comentari de: Titus a desembre 13, 2023 | 14:55
    Titus desembre 13, 2023 | 14:55
    Aquest és un del esforços del Cuidadanos i els altres pseudopartits/associacions que es van teixir al seu voltant, sota el paraigües del PP, durant la capitania de la catalanófoba Arrimadas, un era i es el català a les escoles, l'altre és que les plataformes de continguts evitin el català, la tercera pota és el teixit comercial i empresarial gran defugint del català. Tot acaba sent política. Política que a vegades tira d'eslogans, d'altres vegades tira de sentències que vorejan la prevaricació, i a vegades fan extorsió a les grans empreses. Recordem que al 2017 això també va fer que les matiexes grans corporacions que ara neguem el català marxaren unes qüantes i van estar a punt de fer-ho d'altres. És política sí, però s'asembla molt a un feixisme franquista a les antípodes del que hauria de ser el futur de la societat catalana.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa