Només un 37% de les grans empreses establertes a Catalunya es comuniquen amb els seus clients en català. Així se’n desprèn d’un recent estudi elaborat per la patronal de les petites i mitjanes empreses Pimec. En l’informe es revela que la proporció de negocis que fan servir el català preferentment amb usuaris i compradors al país ha millorat un 17,1% en la darrera dècada, fins superar el 46% del conjunt del sector privat del país. L’ús de la llengua, però, és desigual, en tant que poc més d’un terç de les grans empreses s’expressen en català per norma general -uns 11 punts per sota de la mitjana-; mentre que entre les pimes i microempreses la xifra salta fins al 55,1%, còmodament per sobre de la meitat del teixit empresarial del país.
Així, la xifra de companyies que fan servir el català com a llengua principal de la seva activitat ja supera amplament aquelles que adapten la comunicació a la llengua que fa servir el client, que es queden en el 43,6% –una mostra, segons Pimec, de la “importància de la flexibilitat lingüística per part del teixit empresarial”–. La base és, però, la que més treballa en favor del català: segons la patronal, “les microempreses i les empreses sense treballadors són les que més fan servir el català en els seus materials comunicatius”.
L’especificitat lingüística de les empreses del país, però, no aporta únicament beneficis culturals. Més del 59% de les firmes consultades per Pimec a l’hora d’elaborar el seu estudi asseguren que “perceben beneficis en l’ús del català”. Les xifres de percepció de la utilitat de negoci del català, però, són lleugerament inferiors a les de fa una dècada: el 2012, fins al 64% de les empreses hi veia avantatges, cinc punts més que en l’actualitat.
Barcelona llastra l’ús empresarial del català
Els bons resultats del català al sector privat s’estenen a pràcticament tot el territori català. A les demarcacions de Lleida i Girona, l’ús de la llengua entre els negocis escala fins al 63,5% i el 65% respectivament, molt per sobre de la mitjana del país. Barcelona, però, ancora l’evolució lingüística del teixit corporatiu del país: segons l’informe de Pimec, entre el 50 i el 60% de les empreses de la capital i el seu entorn territorial adapten la llengua de comunicació a la del seu client. Així, l’elevada concentració corporativa de la capital i la regió metropolitana llastra l’evolució del català a un entorn empresarial cada cop més conscienciat.