Els agents socials dels territoris més afectats per l’OPA hostil del BBVA sobre el Banc Sabadell han posat el crit al cel d’ençà de l’inici del conflicte. El món empresarial i sindical català i valencià, principalment, però també el de territoris com Galícia, amb important exposició a l’entitat vallesana, han alertat des de la passada primavera del greuge que suposa per a les petites i mitjanes empreses i els seus treballadors que desaparegui una font de crèdit com és el Sabadell, especialitzat en l’atenció a aquesta mena de clients. Després que la Comissió Nacional del Mercat de Valors deixés fora prop de 80 entitats de l’estudi de l’operació al·legant motius operatius interns, el teixit social ha activat la palanca judicial, amb recursos contra la posició de l’entitat que presideix Cani Fernández que poden llastrar encara més el calendari de BBVA.
Queden només dues setmanes per a la data límit per a la resolució de Competència. El regulador té fins al 15 d’abril per prendre una decisió, malgrat que els mercats esperen que la comuniqui una mica abans, en els dies previs a l’inici de la Setmana Santa. Sobre el procés pesen, però, fins a cinc recursos: el de Foment del Treball i el de la Unió General de Treballadors, que han estat admesos a tràmit per l’Audiència Nacional, i el de la patronal de les petites i mitjanes empreses Pimec, que va anunciar el president Antoni Cañete a finals del passat mes de febrer.
Fora del teixit català, també han recorregut contra la decisió de competència la patronal Cepyme i la Confederació d’Empresaris Gallecs. De fet, el president de Foment, Josep Sánchez Llibre, celebra un acte aquest mateix migdia amb els líders d’ambdues entitats, Gerardo Cuerva i Juan Manuel Vieites, per presentar resistència conjunta a l’operació. S’afegeixen així a la iniciativa que va prendre Pimec, que va reunir la passada setmana 30.000 signants en un manifest contra la compra del Sabadell. Així, el món patronal esgota les alternatives per dificultar una potencial adquisició que veuen com perjudicial per al teixit de negoci, especialment per a les petites i mitjanes empreses, les més afectades pel forat que deixaria el banc vallesà. Segons càlculs de la mateixa Pimec, l’absorció deixaria un forat del 8% en el crèdit disponible per a les empreses, uns 54.000 milions d’euros anuals.

Palanca de fre contra l’OPA
Les qüestions que ja estan en marxa, segons fonts coneixedores de la causa, romanen “en impàs”, a l’espera que el tribunal els estudiï i hi prengui una decisió. Ara bé, el contenciós administratiu per si sol no pot aturar l’estudi de l’OPA, en tant que només es refereix a la definició de part interessada en el conflicte, segons la CNMC va confirmar recentment a l’agència EFE
Una alternativa en aquest sentit seria que s’admeti a tràmit una peça separada amb mesures cautelars. Un moviment com aquest atorgaria mes i mig de marge, entre el temps d’al·legacions i la resolució del tribunal. Fonts pròximes a Foment del Treball asseguren que aquesta alternativa és propera, i s’explora activar-la amb l’advocacia de l’Estat. Consultada per Món Economia, la patronal reconeix que “contempla la possibilitat”, però assegura que encara no hi ha novetats ni converses concretes al respecte. També resta a l’espera la UGT que, segons fonts sindicals, no hauria fet moviments més enllà del recurs.
Qüestionant les formes
Les patronals dels territoris més afectats per l’OPA fa temps que reneguen de l’actuació de la CNMC, però la relació es va fer més agra encara més amb el test de mercat que va realitzar Competència com a part de l’estudi. La prova no va comptar amb l’opinió del món empresarial i, per tant, Fernández ha ignorat els seus posicionaments en dues ocasions durant el seu procés de validació de l’oferta.
Fins i tot el mateix Sabadell es va desviar de la neutralitat que havia mantingut al respecte. En una trobada amb periodistes abans de la Junta General d’Accionistes, el CEO de l’entitat vallesana, César González-Bueno, es va mostrar especialment crític amb la postura de Competència. També ho va fer el president, Josep Oliu, en una entrevista a La Vanguardia després de la Junta. Davant la trinxera empresarial, el digital madrileny El Confidencial avançava la passada setmana que la CNMC estudia fer un segon test de mercat per afegir més veus a la seva valoració. En cas de tirar-lo endavant, la decisió final no es concretaria fins al pròxim mes de maig.