La salut lligada a l’esport és un àmbit per explorar. Encara hi ha poques empreses que es dediquen a la salut dels esportistes i moltes d’elles, no tenen una base mèdica. Aquesta és la raó per la qual la CEO d’Onalabs, Elisabet del Valle, assegura que el Barça es va fixar en ells a l’hora de crear una aliança. Després d’anys de participació en el Barça Innovation Hub (BIHUB), la trucada del club barcelonista va arribar als laboratoris d’Onalabs per treballar conjuntament en la creació de dispositius adients per la nova era de la tecnologia, la salut i l’esport. D’aquesta aliança neix ONASPORT, un avançat dispositiu no invasiu que té forma de banda pectoral i registra, processa i mostra, en temps real i de manera contínua i remota, el nivell de lactat, la pèrdua d’electròlits, la deshidratació a través de la suor i la freqüència cardíaca.
“El monitoratge continu d’un esportista es limita principalment al seguiment de la freqüència cardíaca i al mesurament del lactat de manera invasiva i no contínua, com a únics paràmetres rellevants”, explica la CEO de la companyia, qui afegeix que, a més, “l’única manera d’extreure els resultats és a través de la sang, amb una punxada”. És per això que el nou dispositiu es presenta per revolucionar aquests mètodes i permetre que els usuaris puguin tenir ple control del seu rendiment de manera instantània, continua i no invasiva. El wearable és capaç d’integrar-se a qualsevol sistema informàtic a través d’una API. Aquesta senzilla connexió garanteix la interoperabilitat del dispositiu i facilita el registre de les dades de biomarcadors amb altres paràmetres obtinguts, així com la descàrrega de l’històric per a visualitzar de manera àgil l’evolució dels entrenaments. “No volem competir amb els mesuradors actuals, sinó que volem ser l’empresa de referència d’enregistrament de dades necessàries per mesurar el rendiment i altres paràmetres pels esportistes”, confessa del Valle.
D’aquesta manera, ONASPORT es presenta com la solució per a permetre que els seus usuaris accedeixin als biomarcadors que els permetran gestionar el seu rendiment esportiu de manera més eficient i optimitzar l’esforç per a prevenir lesions. Dirigit principalment per a atletes d’esports de resistència, d’equip, directors tècnics i entrenadors, el dispositiu destaca per la seva interfície intuïtiva i funcionalitats accessibles. Aquesta rapidesa i facilitat d’ús, també el converteixen en una opció vàlida pels esportistes amateurs que busquen millorar els seus objectius. A més, l’efectivitat del dispositiu també ha estat provada de manera científica. El testatge d’aquest ha estat a càrrec d’entitats de referència en l’àmbit esportiu com l’INEFC-UB, el CAR Sant Cugat, l’Institut de Biomecànica de València i el Velòdrom d’Horta.

Obertura d’una primera prevenda
El dispositiu de la companyia catalana i l’emblemàtic club de futbol ja està a la venda a través de la pàgina web d’Onalabs. Amb un preu de sortida de 411,40 euros el dispositiu està a l’abast de particulars, institucions i distribuïdors. Ara bé, els primers compradors del dispositiu -del qual hi ha unitats limitades -s’hauran d’esperar entre tres i cinc mesos a tenir-lo a casa. “De moment només hem obert una prevenda, perquè som encara una empresa petita i no tenim tant d’estoc”, explica del Valle, que assegura que a mesura que la companyia vagi creixent, l’estoc augmentarà. De fet, en l’últim anunci que va fer la mateixa companyia, que ha comptat també amb la col·laboració del Ministeri de Cultura, Joventut i Esports del Govern d’Andorra i de la fundació Andorra Recerca Innovació (AR+I), va remarcar que preveia comercialitzar més de 5.000 dispositius durant 2024 a través del model B2C, i està oberta a col·laboracions amb distribuïdors (B2B2C).