La Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) ha sancionat a Telefónica amb 6 milions d’euros per incomplir compromisos amb l’operadora DTS després de la seva adquisició el 2015, ha informat l’organisme aquest divendres. Aquests compromisos, amb una vigència inicial fins a abril del 2020, van ser objecte de pròrroga per part de la CNMC al juliol del 2020 per un període addicional de tres anys. Recentment, l’Audiència Nacional, mitjançant sentència de 8 de febrer del 2023, va validar, la decisió de la CNMC de prorrogar aquests compromisos. Entre aquestes obligacions que Telefónica no ha complert hi ha la prohibició d’aplicar als seus clients de televisió de pagament condicionis o pràctiques per entorpir la seva mobilitat, com la inclusió d’obligacions de permanència.
L’autorització de l’operació de concentració entre Telefónica i DTS va quedar condicionada al compliment dels compromisos proposats per l’operadora i aprovats per la CNMC el 22 d’abril de 2015. D’aquesta manera, les empreses es comprometien a no incomplir les obligacions de la CNMC, ja que això implicaria una falta de competència lleial envers els altres operadors del mercat. Tot i això, sembla ser que la companyia no ha fet cas de les seves obligacions a ulls de l’organisme, que ara li reclama sis milions.
Polítiques de permanència encobertes
En aquest sentit, la CNMC considera que les condicions de l’oferta comercial empaquetada Movistar Fusió amb lloguer d’un telèfon intel·ligent (vigent des de l’11 d’abril del 2021 fins a l’1 d’agost del 2021), vulnerava aquest compromís en considerar-se una política de permanència indirectament associada a la televisió de pagament. “Tots els clients que van contractar els productes Movistar Fusió des del seu llançament l’11 d’abril del 2021 -tant clients nous com clients de Telefónica que van migrar des d’altres productes-, van quedar subjectes a les condicions de permanència i penalització per baixa anticipada durant el període de 36 mesos que imposava el contracte”, apunta Competència.
Per a l’organisme, aquesta oferta comercial va suposar, almenys fins a l’1 d’agost de 2021, “una limitació a la mobilitat” dels clients de televisió de pagament de Telefónica que van contractar aquest servei a través de Fusió, “restringint” la seva capacitat per a contractar serveis similars amb altres operadors competidors de Telefónica. Per a la CNMC, l’incompliment del que s’estableix en els compromisos de la fusió suposa una infracció “molt greu” i per això imposa a Telefónica una multa de 6 milions d’euros.