La Comissió Europea ha imposat una multa de 337,5 milions d’euros a la multinacional estatunidenca Mondelez, que gestiona marques com Oreo, Milka, Côte d’Or, Chips Ahoy! i Toblerone, entre d’altres, per limitar les vendes transfrontereres de xocolata, galetes i cafè dins del mercat únic amb l’objectiu de mantenir els preus dels productes artificialment elevats. En altres paraules, la companyia ha intentat reduir la seva oferta i no deixar-la revendre al mateix preu en alguns països de la UE per tal de poder apujar els preus mentre es mantingui la demanda.
En un comunicat aquest dijous, l’executiu comunitari ha apuntat que l’empresa ha limitat “il·legalment” les vendes entre països de la UE per mantenir “els preus més elevats”, cosa que va “en detriment dels consumidors”, ha dit la responsable de Competència, Margrethe Vestager. Segons Brussel·les, l’empresa xocolatera va posar en marxa 22 acords anticompetitius per a limitar els territoris o clients dels set clients intermediaris de major grandària. Concretament, Brussel·les apunta que la companyia ha imposat restriccions il·legals a distribuïdors i comerciants que volien comprar productes de les marques de Mondelez a altres països de la UE amb preus inferiors. Per la Comissió Europea, això suposa una “partició artificial del mercat únic”.

Operacions limitades i preus més elevats
D’aquesta manera, aquests majoristes veien limitada la seva capacitat d’acció sobre els productes que podien revendre. A més, els clients també estaven obligats a aplicar preus més elevats a les exportacions que a la venda nacional. A més, Mondelez també va impedir que uns certs distribuïdors exclusius poguessin vendre els productes a empreses fora de la UE sense el vistiplau previ de la companyia. Per aquests motius ja s’ha comunicat que l’empresa haurà de pagar més de 300 milions d’euros per compensar aquesta situació. Mondelez, però encara no ha respost aquestes declaracions.