El BBVA topa amb els primers estralls de la seva decisió de mantenir l’OPA hostil sobre el Banc Sabadell. Les accions del banc basc han encetat la sessió d’aquest dimarts amb una caiguda pròxima a l’1,2%, i ja perd els 16 euros sobre els quals s’havien estabilitzat les darreres setmanes. En una direcció oposada, el Sabadell es posiciona com el millor valor del selectiu espanyol, amb un guany de més de l’1,4% que el deixa a tocar dels 3,4 euros per títol.

El mercat, d’aquesta forma, reitera el seu missatge cap al BBVA: no és desitjable que el banc destrueixi valor per insistir en l’OPA. Analistes diversos, com ara Barclays o Alantra Equity, han alertat al banc basc que l’absorció només tindria sentit “al preu adequat”. Fonts del mercat consultades per aquest mitjà, de fet, consideren que “en cap moment s’ha contemplat una alça significativa” de la part en efectiu de l’equació de bescanvi, en tant que faria mal a la posició de capital de l’entitat. De fet, veus pròximes al Sabadell alerten que un moviment com aquest generaria un efecte no desitjat sobre l’acció, rebaixant-la amb intensitat i, al torn, retallant el valor conjunt de l’oferta.

Les mateixes firmes sostenen que, a la contra, BBVA tindria molt a guanyar en cas que l’oferta caigui. Veus del mercat asseguren que el mal rendiment que va mostrar l’acció basca el 2024 -va ser el pitjor valor financer de l’Ibex, amb una pujada als volts del 40%, lluny dels seus competidors- va ser conseqüència de l’OPA, que “ancorava” el seu valor per sota dels fonamentals de l’empresa. De fet, el mateix Barclays hi atorga un potencial de creixement en solitari del 18%, fins als 18 euros per acció, mentre que altres fonts financeres apunten a un 20%.

El ministre d'Economia, Carlos Cuerpo, amb els presidents del BBVA, Carlos Torres, i el Sabadell, Josep Oliu / EP
El ministre d’Economia, Carlos Cuerpo, amb els presidents del BBVA, Carlos Torres, i el Sabadell, Josep Oliu / EP

Prima negativa

Amb els moviments de l’acció d’aquest dimarts, la prima negativa de la proposta -la diferència entre el valor al mercat del Sabadell i l’oferta del BBVA- torna a superar el 8%. És a dir, en les condicions actuals, els accionistes catalans perdrien uns 1.500 milions d’euros si s’adhereixen al fullet d’OPA. Aquesta quantitat seria, doncs, el mínim que hauria d’afegir en efectiu el banc opant per tornar neutre el bescanvi; si bé altres veus del mercat consideren que també hauria d’afegir els 2.500 milions d’euros de dividend extraordinari vinculats a la venda de la filial britànica TSB, aprovada per la junta vallesana la setmana passada.

Calendari accelerat

Amb el BBVA decidit a llançar-se pel Sabadell, el ritme de l’operació s’accelerarà en les pròximes setmanes. Mitjançant un acord amb la CNMV, va endarrerir el fullet d’OPA i el període d’acceptació fins al setembre, entestat a esquivar les vacances d’estiu per mobilitzar tants accionistes vallesans com sigui possible. El nou document recollirà les noves sinergies, revisades -previsiblement a la baixa- arran del veto a la fusió durant entre tres i cinc anys imposat pel Consell de Ministres. La primera previsió apuntava a un estalvi total d’uns 850 milions d’euros, però aquesta xifra, a ulls del conseller delegat vallesà, César González-Bueno, ha quedat volatilitzada pel dictamen en fase 3 de la Moncloa. Per tant, el número definitiu pot generar un nou maldecap per a la Vela, que haurà de recalcular el cost de capital total de l’adquisició d’acord amb els nous paràmetres.

Un cop comenci a rodar la pilota, tindran un marge d’entre 30 i 70 dies, a discreció de l’opant, per adherir-se a la proposta o rebutjar-la. La directiva que capitaneja Carlos Torres, per la seva banda, podrà esperar fins al final del procés per modificar el preu que atorga a l’acció; i el consens del mercat és que, en cas que millori la proposta, ho farà quan quedin pocs dies per finalitzar la votació. La decisió final es pot allargar, d’aquesta manera, fins al novembre, estirant l’OPA més enllà de l’any i mig.

Més notícies
Notícia: Trump es torna a fer enrere amb els aranzels a la Xina
Comparteix
El president dels Estats Units accepta una nova treva de 90 dies amb Pequín per evitar el conflicte comercial i apropar postures en àmbits com els microxips o les terres rares
Notícia: El BBVA manté l’OPA al Sabadell tot i la venda de la filial britànica
Comparteix
El banc basc persistirà en el seu abordatge al català i deixa la decisió en mans dels accionistes
Notícia: CCOO impugna la suspensió de les primeres eleccions sindicals a Glovo
Comparteix
"No tot s'hi val per manipular processos en perjudici de la democratització i la millora de condicions laborals"
Notícia: La creació d’empreses a Catalunya creix un 10,2% el mes de juny
Comparteix
És la segona millor xifra de constitució de companyies per al sisè mes de l'any | S'encadenen dos mesos seguits d'increments

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Barceloní. a agost 12, 2025 | 13:43
    Barceloní. agost 12, 2025 | 13:43
    Els directius de BBVA son castellans; si fossin bascos haurien actuat diferent.
  2. Icona del comentari de: Llorenç a agost 12, 2025 | 14:22
    Llorenç agost 12, 2025 | 14:22
    El BBVA ha d’estar molt necessitat per continuar amb l”OPA desprès de la venda del TSB. Deu ser per l’alta exposició fora d’Europa…

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa