Mercadona va tancar el 2022 amb un benefici de 718 milions d’euros, el que representa un augment del 5,5% respecte al 2021. Ara bé, l’exercici anterior no va estar protagonitzat per aquest augment dels guanys, sinó pel rècord de facturació de l’empresa. De gener a desembre l’empresa valenciana va ingressar un total de 31.041 milions d’euros, el que representa un augment de més de l’11%, en un any que va estar clarament marcat per la inflació. A tot això el president de la companyia, Juan Roig, ha assegurat que aquesta xifra és irreal a causa de l’augment dels preus i que en un escenari normal la xifra s’hagués reduït al voltant dels 29.000 milions.
En aquesta mateixa línia Roig ha assegurat durant la roda de premsa de presentació dels resultats que “si no haguéssim apujat preus, el desastre a la cadena de producció hauria sigut impressionant”. Al mateix temps l’empresari ha assegurat que la proposta de Macron de topar els preus dels aliments és “impossible” dur-ho a terme sense tocar la qualitat dels productes, al que ha afegit que Mercadona “no abaixarà els preus artificialment”.
Un exercici complicat
Sobre el 2022 en concret, Roig, ha assegurat que ha estat un any “molt complicat“, sobretot per les conseqüències de la guerra a Ucraïna, la pujada de la factura energètica, la sequera o els pics de demanda de productes com el porc. De fet, Roig ha comentat que durant el 2022 el creixement dels costos dels proveïdors va ser del 12%, però que l’increment de preus finals va ser del 10%. A més, també ha assegurat que la companyia ha sacrificat 140 milions d’euros de marge, un 0,6%.
A propòsit d’això, Roig sí que ha admès que els preus alimentaris han pujat “una burrada” durant els últims mesos a Mercadona, però ha recordat que si no s’hagués fet així “s’hauria compromès la sostenibilitat de l’empresa”. El directiu ha insistit que aquests increments no són decisions “personals” i ha assegurat que el que li agradaria més a ell és abaixar tots els preus al màxim possible. Per contra, també ha afegit que no és cert que els distribuïdors puguin apujar els preus tant com volen, ja que “si et passes els clients van a la competència”, ha insistit Roig.
Mercadona buscarà abaratir els preus de venda
Pel que fa als preus dels aliments, Roig, ha optat per “perseguir” una baixada dels costos per tal d’abaratir-los. “Ens estem enfrontant a escenaris ni imaginables ni previstos que han portat, entre altres factors, un important increment de la inflació”, ha assenyalat Roig. En aquesta línia, Roig ha assegurat que Mercadona “ha fet de dic de contenció de preus” perquè ha estat capaç de “posar en marxa nombroses mesures per a reduir els costos i millorar la productivitat” amb les quals ha evitat traslladar part de l’increment de costos al client final.
En aquest sentit, Roig ha concretat que “els preus dels productes que comercialitza en els seus lineals han pujat un 10% de mitjana, enfront de l’increment del 12% experimentat pels preus de cost en origen, dos punts de diferència que han incidit negativament en el marge de la companyia, que ha estat 0,6 punts menor que en 2021”. De fet, la reducció d’aquest marge també ha portat a la companyia registrar una de les rendibilitats més baixes de la seva sèrie històrica. Concretament, s’ha situat en 0,025 €.
Inversió de 923 milions
En la mateixa roda de premsa, Roig també ha comentat que durant el 2022, l’empresa va continuar amb la transformació de botigues, l’impuls del canal en línia i l’expansió a Portugal invertint un total de 923 milions d’euros. Alhora, ha recordat que durant el passat exercici la plantilla ha crescut en 3.000 persones i que els sous i els complements dels treballadors han crescut en línia amb l’IPC (+5,7%).
Roig, que dirigeix l’empresa amb més treballadors de l’estat espanyol, ha assegurat que lluitaran per abaixar els preus durant el 2023 i per millorar la productivitat. Un dels punts claus per complir aquest objectiu és seguir desenvolupant el seu pla estratègic, que portarà a Mercadona a invertir 1.100 milions aquest 2023, dels quals 280 milions s’invertiran a Portugal.