Especialitats Masdeu és una d’aquelles empreses familiars catalanes, que ja va per la tercera generació, que sense fer gens de soroll són un referent del seu sector, en aquest cas l’alimentari. Es tracta d’una companyia que fa productes que, sense saber-ho, tothom ha tastat algun cop a la seva vida, ja que es dediquen principalment a la fabricació de bases alimentàries prèmium com per exemple galetes per a canapès, cassoletes, petits cons i de pasta full com voulavents, uns productes gràcies als quals lideren el sector del ‘ready to fill’ -llest per emplenar- a tot l’estat.
En els últims anys l’empresa ha viscut un gran procés de creixement i expansió internacional, arribant a triplicar la facturació, passat dels cinc als 15 milions d’euros anuals. Dins d’aquest procés hi ha tingut un paper destacat l’Institut Català de Finances (ICF) que l’any 2018 va decidir apostar per aquesta companyia amb una inversió inicial de 800.000 euros i que l’any passat va decidir refermar la seva aposta a través del fons ICF Capital Expansió II invertint dos milions d’euros a través d’una ampliació de capital a la companyia.
En aquest sentit, el director general de l’empresa, David Masdeu, explica que l’entrada d’un soci institucional i financer com l’ICF els ha permès fer una gran passa endavant com a empresa, ja que els va donar molta tranquil·litat durant la crisi de la Covid, que els va afectar especialment, i també els ha ajudat a “professionalitzar l’empresa”. A més, la seva presència dins de l’accionariat ha possibilitat un reforç del pla de creixement de la companyia, ja que de cara al 2024 esperen continuar creixent a doble dígit, com els últims exercicis. En definitiva, Masdeu explica que la participació de l’ICF ha potenciat Especialitats Masdeu aportant “solidesa financera i professionalització en l’estructura empresarial”.
Cal recordar també que l’ICF Capital Expansió II és un fons de capital risc amb una política d’inversió dirigida a empreses catalanes, principalment industrials, amb volums de facturació a partir de 7 milions d’euros i resultats positius que tinguin plans estratègics de creixement a escala orgànica, com ara processos d’internacionalització i d’increment d’activitat productiva, o inorgànics, com l’adquisició d’altres companyies. Principalment, aquest pla de l’ICF es dirigeix a petites i mitjanes empreses catalanes familiars o dirigides pels seus fundadors per acompanyar-les en l’execució dels seus plans estratègics de creixement, amb l’objectiu de potenciar un model de gestió sostenible i la creació de valor econòmic i social.
Pel que fa a la primera inversió, l’ICF Capital va entrar al capital d’Especialitats Masdeu a través del seu fons Capital Expansió FCR amb l’objectiu de duplicar la capacitat productiva de la planta situada a Puigdàlber (Alt Penedès), consolidar l’adquisició de l’empresa francesa Mariebel SAS i accelerar la internacionalització.
Exportació a més de 40 països
Actualment, el grup Masdeu ja compta en l’actualitat amb un equip format per 110 professionals, que esperen ampliar durant l’any que ve, oficines comercials a Catalunya, França i Itàlia, i dues plantes de producció, una situada al Penedès i l’altre a Les Lucs-sur-Bolougne, a Nantes. Aquesta infraestructura els permet exportar a més d’una quarantena de països i tancarà l’exercici amb una facturació consolidada per sobre dels 15 milions d’euros.
Una etapa important per entendre aquest creixement dels últims anys és la crisi de la Covid, explica el director general de Masdeu. En aquell moment l’empresa es dedicava només al segment del mercat dirigit als professionals com restaurants o pastisseries industrials. Ara bé, en un moment on l’activitat de tots aquests subsectors es va aturar quasi per complet, van decidir apostar també per arribar al client final a través de la fabricació dels seus productes per supermercats. Això els va permetre descobrir un nou canal d’ingressos que aquest any ha aportat el 20% de la facturació i que, assegura Masdeu, volen impulsar de cara als pròxims anys perquè guanyi pes dins de les vendes del grup. Bona prova d’aquesta intenció de reforçar el segment de retail és la voluntat, de cara a la primavera de l’any que ve, de començar a comercialitzar el primer producte acabat que serà un pastís que fabricaran a la planta francesa de l’empresa.