La decisió dels 27 de fer permanents els aranzels a l’automòbil elèctric xinès no sembla haver canviat els plans del sector quant a les inversions al continent. Els fabricants del gegant asiàtic, tot i el batzac fiscal de Brussel·les, sostenen els seus “compromisos d’inversió” als mercats europeus. Consultats per l’agència Europa Press, representants de diverses marques xineses es mantenen a l’espera del posicionament oficial de les seves matrius a Bejing. Algunes, però, han fet l’esforç de reiterar els seus plans d’expansió als mercats locals: és el cas de Geely Holdings, que controla Volvo Cars: “Continuarem amb l’estratègia a llarg termini de construir els vehicles allà on els venem”, argumenten; tot apuntant a la línia del model EX30 que sostenen a la ciutat belga de Gante.
En altres casos, però, els aranzels han provocat canvis de calendari, o fins i tot potencials desviacions de projectes sencers, a les principals operadores. És el cas de Barcelona: cal recordar que la imposició de taxes a la importació des del gegant asiàtic ha provocat el retard fins a l’octubre del 2025 de la producció de l’Omoda 5 EV a la planta d’Ebro i Chery a la Zona Franca. El director de vendes del grup a l’Estat, Francesco Colonnese, ja ha assegurat que la barrera fiscal comunitària no canviarà la planificació pel que fa a preus, atès que “cal afavorir l’adquisició de cotxes electrificats” en un entorn com l’europeu -i l’espanyol amb encara més intensitat- on la propulsió alternativa no avança al ritme que caldria.

Controls “excessius”
Un dels països que ha pressionat més per imposar restriccions a la importació de vehicles elèctrics xinesos és França. Especialment proteccionista en els darrers anys en qualsevol debat sobre comerç global a la Unió, les marques asiàtiques comencen a veure unes condicions “excessives” per operar-hi. És el cas d’MG, propietat de SAIC Motor i una de les més exitoses a Europa; que assegura que mesures com les que promou l’Elisi poden “dificultar la transició verda”. De la mateixa manera que Ebro, a més, MG assegura, en declaracions a EP que mantindrà els seus preus finals, desafiant així el propòsit d’uns aranzels que busquen compensar la manca de competitivitat de la indústria dels 27 i les ingents ajudes públiques que rep la xinesa per part del govern de Xi. BYD, per la seva banda, es manté a l’espera de més desenvolupaments. Cal recordar que, un cop finalitzat el procés de presa de decisions, el cost de les importacions s’elevarà fins a un 45,3% -una frontera comercial que, previsiblement, entrarà en vigor el pròxim 31 d’octubre-.