El grup IAG, propietari d’aerolínies de l’escala d’Iberia, British Airways o Level, sembla haver-se refet després del batzac propinat per la competència europea contra la compra d’Air Europa. El seu conseller delegat, l’espanyol Luís Gallego, continua aspirant a una ampliació de la seva quota de mercat -precisament la meta que més ha castigat Brussel·les-; si bé en aquesta ocasió mirant cap a l’Amèrica Llatina. Així, la multinacional mira cap a marques com ara la portuguesa TAP -un altre dels seus interessos històrics- o una altra de les tantes que operen al continent, per escalar a l’operativa del con sud. En una entrevista al Financial Times, el directiu apunta que l’adquisició no seria només un pas endavant per a International Airlines Group; sinó que milloraria el conjunt del sector, atès que la “consolidació” és el millor camí per “estabilitzar-se” davant les amenaces a la mobilitat global. “És impossible portar a terme la transformació d’una aerolínia sense el suport d’un grup fort”, argumenta.
Segons Gallego, el segon no de la Comissió Europea a la incorporació d’Air Europa al grup atura la seva embranzida, com a mínim a mitjà termini; si bé manté les intencions d’efectuar “operacions que puguin fer créixer” IAG. El cas de TAP és ja un d’històric per a la companyia, atès que fins i tot s’estava valorant en paral·lel a la caça que va concloure la passada setmana. Val a dir, però, que la inestabilitat política a Portugal refreda les expectatives; atès que depèn, en primer lloc, d’un procés de privatització sobre el qual pengen importants dubtes arran de la crisi de govern a Lisboa. Així, com a mínim, el CEO no podrà executar el seu moviment fins que un nou executiu reactivi la potencial venda de l’aerolínia.

Madrid al cap
La cerca de la consolidació com a clau de la supervivència per part d’IAG s’estén també a l’activitat aeroportuària. A parer de Gallego, el mercat espanyol necessita un important creixement de l’aeroport de Barajas per “competir amb altres ciutats europees, com París o Amsterdam” i evitar caure davant entorns més competitius. “Que Espanya tingui un hub petit i dividit no és bo”, raona el directiu. Més enllà de les compres, que puguin donar suport a l’operativa d’Iberia, el CEO aspira a un important creixement orgànic. Dins el grup, la recuperació de British Airways també esdevé clau; activat amb un pla d’inversió de més de 8.100 milions d’euros per donar suport a la seva oferta a Heathrow.