MónEconomia
La compravenda d’habitatges s’enfonsa a Catalunya amb l’Euríbor disparat
  • CA

La compravenda d’habitatges continua en caiguda lliure a Catalunya. Segons dades de l’institut Nacional d’Estadística, durant el setembre es van adquirir 6.670 immobles de caràcter residencial, uns 530 menys que a l’agost i prop de 2.700 menys que en el mateix mes de l’any anterior, el que suposa una davallada del 28,8%. La intensa davallada de l’adquisició d’habitatges al país coincideix amb un dels màxims històrics de l’Euríbor, que s’ha sostingut durant la tardor d’enguany: a tancament del tercer trimestre, l’índex hipotecari de la UE va arribar fins al 4,15%, una xifra que no es veia d’ençà de l’inici de la crisi financera del 2008. La tendència catalana es repeteix al conjunt de l’Estat: segons les xifres publicades per l’institut estadístic aquest divendres, la transmissió de propietats immobiliàries al mercat espanyol va caure al setembre en un 21,6% en termes interanuals. El retrocés és, de fet, lleugerament més intens si es parla concretament d’habitatge, amb un 23,7% menys que fa dotze mesos, fins a les 44.086 residències.

Com en el cas espanyol, el pitjor rendiment del mercat immobiliari català no afecta només a l’habitatge. La compravenda del conjunt de finques disponibles al país -rústiques, locals i altres- va registrar durant el novè mes de l’any una davallada del 16,5% si es compara amb el 2022, amb unes 19.929 operacions completades. Cap territori de l’Estat, val a dir, mostra una bona salut durant el període analitzat: només cinc regions -el País Valencià, Astúries, Castella i Lleó, Castella-La Manxa i Galícia- perden menys d’un 10% d’operacions immobiliàries, mentre que la Regió de Múrcia o La Rioja registren contraccions superiors al 20%. Mercats comparables, com ara el basc o el madrileny, cauen un 11,5 i un 17,1% respectivament, afectats per les intenses restriccions al crèdit imposades pel Banc Central Europeu.

L’enfonsament, a totes les modalitats

Segons les dades de l’INE, l’efecte de les restriccions al crèdit sobre la compravenda d’habitatges afecta amb similar intensitat les residències de nova construcció i les de segona mà. Els habitatges nous adquirits durant el setembre es van quedar en uns 1.155, un lleuger increment en comparació amb l’agost, quan el mercat es va enfonsar per sota dels 1.100; però lluny de les prop de 1.440 sobre les que es va operar ara fa un any. Pel que fa a la segona mà, la comparativa és encara pitjor: el setembre va deixar unes 5.515 compravendes d’habitatges usats, una caiguda d’uns 600 respecte del mes anterior. El retrocés interanual és molt més marcat: al setembre del 2022 es van vendre a Catalunya prop de 7.900 habitatges usats, uns 2.500 més que a tancament del tercer trimestre d’enguany.

Més notícies
Notícia: Black Friday es consolida en grans empreses mentre el petit comerç l’ignora
Comparteix
La contractació a Catalunya per la festivitat americana caurà un 8,8%, segons les previsions de Randstad
Notícia: Un dòcil empresariat valencià aprova el lent avenç del corredor mediterrani
Comparteix
Actualment, només funciona un 36% de la infraestructura total del corredor
Notícia: La CE denuncia Espanya per incompliments en matèria de conciliació laboral
Comparteix
Brussel·les exposa l'Estat davant el TJUE davant el retràs sistemàtic d'una directiva comunitària aprovada l'any 2019 i demana sancions econòmiques
Notícia: AkzoNobel redobla la presència a Vilafranca amb una inversió de 32 milions
Comparteix
La multinacional neerlandesa instal·larà a la capital de l'Alt Penedès una nova planta de fabricació de llaunes que crearà 40 llocs de treball

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa