Nou batzac per a Grifols després d’una setmana alcista. La companyia catalana enceta la jornada als mercats perdent més d’un 3,3% del valor de l’acció després que s’hagi conegut que el fons de capital risc canadenc Brookfield estudia rebaixar encara més el preu de l’OPA d’exclusió que explora amb la família fundadora. Segons ha publicat el digital madrileny El Confidencial, el vehicle inversor es planteja, a prop de finalitzar la due diligence corresponent, oferir 10,5 euros per acció de la firma d’hemoderivats. Els venture capitalists apunten a l’existència de “riscos fiscals no especificats” que justifiquen la decisió. Aquest moviment suposa un retrocés fins i tot respecte de la cotització a tancament de divendres, que superava els 11,3 euros per títol; i valora la companya en poc més de 7.000 milions d’euros. A les 11.30 d’aquest dilluns, Grifols registrava un valor de 10,77 euros per acció.
Una oferta a un valor de 10,5 euros per títol suposaria reduir en més del 5,6% el preu de l’acció abans de l’obertura de la jornada; i més de 26 punts en comparació amb els més de 14 euros registrats abans dels atacs baixistes del fons especulador Gotham City Research del passat mes de gener. Així ho apunta la direcció d’anàlisi del Banc Sabadell, que recorda que una oferta a aquests nivells retallaria “els 11 o 12 euros que s’esmentaven en premsa”. Atesa la davallada, el banc català insisteix que una compra en aquests termes “infravaloraria la companya”. Així ho apunta també el portal estatunidenc Bloomberg, que situa el preu objectiu de consens per sobre dels 16,40 euros l’acció. L’escala està d’acord amb la que plantegen les fonts del mercat consultades per Món Economia: als volts dels 16 euros cotitzava Grifols en el seu millor moment del desembre del 2023, i la multinacional es troba “en una millor situació” de balanç ara que no pas fa un any.

Desconfiança entre els accionistes
L’oferta de Brookfield a 10,5 euros, en cas de confirmar-se, tensaria encara més els procediments d’una OPA d’exclusió que no convenç alguns dels accionistes de la companyia. Fonts del mercat properes a la companyia consultades per aquest mitjà desconfien de les intencions de Brookfield amb una oferta com la coneguda aquest dilluns. “Quan apuja el preu de Grifols, sempre surt alguna notícia negativa que el fa baixar. És com si no es volgués que es revalori”, raonen aquestes mateixes veus. “Sempre que surt algú dient que l’empresa val més, ràpidament una nova informació els envia cap avall”, afegeixen.
Altres inversors, amb un important pes a l’empresa, fan lectures similars. La passada setmana, el fons Mason Capital Management, que ostenta un gens menyspreable 2,1% dels títols de classe A de la multinacional catalana -aquells que atorguen dret a vot- s’oposava, en una carta als inversors, frontalment a l’operació. La família Grifols, recorden, només controla el 31% de la companyia, mentre que “el 69% restant del capital pot arreglar permanentment les fallides de governança corporativa de Grifols i desbloquejar un enorme valor”. “Brookfield no és necessari”, sentencien. Un valor que, segons analistes consultats, podria arribar als 30 euros en “dos o tres anys”. Altres participants del capital, com ara Brandes Investment Partners, continuen escalant posicions a la multinacional dins la seva cartera, fins superar el 13% dels títols B.