Les grans empreses espanyoles compleixen el guió en el conflicte per l’OPA hostil llançada pel BBVA sobre el Banc Sabadell. El president de la Confederació Espanyola d’Organitzacions Empresarials (CEOE) Antonio Garamendi, enmig d’un rebuig generalitzat a l’ofensiva del gegant bancari presidit per Carlos Torres contra l’entitat catalana, ha apel·lat a la “llibertat” per justificar la posició dels bilbaïns. “Les empreses són lliures d’actuar, de participar i de fer ofertes o no”, ha argumentat Garamendi durant una intervenció al cinquè fòrum internacional organitzat pel diari Expansión. El dirigent empresarial ha emès un missatge similar al que fa servir per justificar la fuga de seus socials d’empreses catalanes arran de l’1 d’Octubre; tot i el suport del teixit de negoci català -que també forma part de la seva organització- del seu retorn.
Tot i el posicionament, Garamendi ha buscat posar-se de perfil davant l’ofensiva del BBVA. El president de la CEOE, de fet, s’ha remès a les declaracions que ha fet aquesta mateixa setmana el governador del Banc d’Espanya, Pablo Hernández de Cos -a qui lloa com a “brillant”-, que va rebutjar les preguntes sobre el tema assegurant que “no és la persona adequada” per valorar les operacions que s’han posat sobre la taula. Tot i aquesta crida a la llibertat d’empresa, beneficiosa per als interessos del banc basc, el líder patronal espanyol ha volgut enaltir els “magnífics equips” d’ambdues companyes -atès que, cal recordar, formen part de la CEOE-. Deixa, doncs, la decisió de vendre’s l’empresa “en mans de les parts, i també dels accionistes”.

Nova escletxa amb Foment del Treball
La postura de Garamendi és diametralment oposada a la de la patronal catalana Foment del Treball. La patronal catalana, cal recordar, és part orgànica de la confederació, i el seu president Josep Sánchez Llibre és, de fet, vicepresident de l’entitat espanyola. Foment, a diferència de la seva matriu madrilenya, s’ha mostrat clarament contrari a l’OPA hostil, argumentant qüestions rellevants per al teixit empresarial català, com és el rol que el Sabadell té en el finançament de les petites i mitjanes empreses, amplament majoritàries a l’economia del país. “Amb aquesta OPA Hostil del BBVA, si prospera, els grans perdedors seran les pimes catalanes”, alerten des de Foment, al·legant que quedaran “orfes” de les necessàries injeccions de capital que sol exigir la seva activitat de negoci.