El vi sempre ha estat un producte molt tradicional. D’aquesta manera, un país com Catalunya té un nombre molt alt de consumidors d’aquesta beguda alcohòlica. De fet, la cervesa i el vi són les grans estrelles de les socialitzacions catalanes i les festes sense aquestes opcions no tenen el mateix gust. Tot i això, el vi és un producte que sempre s’ha fet de la mateixa manera, amb els seus pros i els seus contres, i poca gent s’arrisca a capgirar la situació i posar sobre la taula alternatives -igual o més eficients- en aquest sector. Joan Anton Romero ha estat un dels emprenedors que ha volgut donar-li una oportunitat a la nova manera de beure vi. Glass Canned Wines, l’empresa de la qual és fundador, és una start-up que ha triomfat arreu amb la seva proposta de vins de qualitat en llauna. Amb un disseny trencador i combinacions d’èxit, la companyia ja treballa amb centenars de clients a l’estranger, però continua amb Catalunya el cap, un mercat que “encara no està preparat”, com ell mateix explica.

El camí de l’start-up catalana comença el 2018, quan Romero va començar a veure que hi havia cert d’interès en el món anglosaxó per les alternatives al vi tradicional. De fet, als Estats Units fa anys que es parla del vi enllaunat i dels seus innumerables avantatges davant les ampolles. Tot i això, el consum d’aquesta beguda encara és molt desconegut a bona part del planeta i sobretot a Catalunya, on no hi ha gaires companyies que s’hi dediquin. Glass Canned Wines és una marca que treballa amb un total de cinc vins i escumosos diferents: negre, rosat, blanc, cava i cava rosat. Tal com explica Romero: “Treballem amb cellers de qualitat que ens venen el seu producte per comercialitzar-lo amb la nostra marca”. Així doncs, la companyia catalana fa de pont entre el producte i el resultat final, que actualment ven en grans quantitats a l’estranger i en grau més baix al territori.

Si parlem de xifres, la companyia té cinc treballadors, però el fundador assegura que “estan buscant més gent per unir-se a l’equip”. En aquest sentit, l’estratègia de la marca és anar creixent a mesura que el mercat es vagi preparant. El seu públic més gran són les empreses com hotels, supermercats o fins i tot aeroports. “La mida dels espais i les condicions depèn molt del país on estiguis exportant”, explica Romero, que confirma que hi ha comercialitzadors que li compren en grans quantitats i altres que és consum molt més petit. El que sí que és una evidència és que centenars de locals arreu del planeta ja venen els seus productes, una raó per pensar que “el consum pot estar en auge”, diu el fundador de la companyia. L’altra línia de negoci és la venda al consumidor directament, a través de la pàgina web. Tot i que Romero explica que tenen algunes vendes, el pes principal de la seva facturació va lligat a les empreses i no als clients individuals.

Veremador buidant un cistell de raïm al tractor / ACN
Veremador buidant un cistell de raïm al tractor / ACN

Catalans, un mercat que no està preparat

Tot i que la start-up catalana té gran èxit fora del territori, els està costant trobar un lloc al mercat català, perquè “és molt tradicional”, com lamenta Romero. No obstant això, el mateix fundador reconeix que “la mentalitat està canviant cada vegada més”. D’aquesta manera, allò que abans es veia impensable podria convertir-se en una alternativa. Romero posa l’exemple del tap de vi amb rosca i considera que se li ha donat una imatge de producte de mala qualitat, quan, realment “si tens un vi jove, no necessites un tap de suro”, argumenta el fundador, que, a més, confirma que és molt més difícil de reciclar.

Una aposta sostenible

El que fa Glass Canned Wines una alternativa molt exitosa és el seu respecte pel medi ambient. De fet, Romero confirma que les llaunes són menys contaminants que el vidre, ja que d’aquest segon, “només se’n pot reciclar un 33% per ampolla”, perquè després es perd la qualitat. Així doncs, les llaunes acaben sent l’alternativa més respectuosa amb el canvi climàtic. A més, també pesen menys, el que provoca que les despeses de transport i la contaminació també es redueixin. A part, el temps que es triga ha tornat a utilitzar una llauna un cop reciclada és mínim. “Tenim estudis que demostren que des del moment que el producte surt del lineal, es consumeix, passa per tots els processos i torna al lineal, només passen 60 dies de mitjana”, explica Romero.

Pel que fa a la sostenibilitat, la companyia també està molt immersa en els preus justos que s’han de pagar als productors del vi que després ells venen. En aquest sentit, la mateixa pàgina web de l’empresa confirma que treballen per respectar tota la cadena de producció. “Volem pagar preus justos i tractar amb dignitat les persones treballadores“, insisteixen, fent referència a la mala qualitat de vida que tenen alguns vinicultors per la manca de preus competents en el mercat.

A més, tal com explica Romero, la seva aposta per la llauna va més enllà de les possibilitats del reciclatge, sinó que també busca la comoditat dels consumidors. “Les Guinguetes, terrasses on està prohibit el vidre… aquests establiments necessiten una alternativa com la nostra”, diu el fundador qui, a part, assegura que pel consum individual és una gran solució. “Si et vols fer un parell de copes de vi a casa, has d’encetar una ampolla que ja no podràs fer servir. En canvi, amb les llaunes, el vi no perd qualitat perquè és un envàs nou cada vegada”, diu Romero.

Més notícies
Notícia: El Govern compra 59 pisos de la Sareb al Pirineu per fer lloguer social
Comparteix
Incasòl ha adquirit els habitatges per més de 4 milions d'euros
Notícia: Acció Climàtica s’obre a avaluar la dessalinitzadora dels hotels de Lloret
Comparteix
El departament reconeix els "esforços" del sector turístic per reduir el consum d'aigua
Notícia: El deute públic espanyol marca un nou rècord tot i baixar al 107,7% del PIB
Comparteix
El deute de les administracions es dispara en 72.000 milions en un any, però la bona marxa de l'economia fa que caigui la ràtio respecte al PIB
Notícia: Les botigues oficials del Barça, un diamant en brut per als comptes del club
Comparteix
BLM, la filial de comerç al detall del Barça, va facturar 100 milions el 2023 i va triplicar els beneficis

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa