Els accionistes de Ferrovial han aprovat aquest migdia el trasllat de la seu de la multinacional als Països Baixos. Aconsellats per la consultora ISS –que considera el moviment “positiu per a la cotització de l’empresa”– i ignorant les advertències fiscals de l’executiu espanyol, els tenidors del capital de la firma presidida per Rafael del Pino han confirmat les intencions que l’empresa va fer públiques el passat 28 de febrer, coincidint amb els seus resultats anuals, d’abandonar l’Estat a la cerca d’una millor situació borsària i fiscal. La junta d’accionistes ha donat llum verda a l’operació amb un quòrum del 77,6% del capital. Així, la matriu es fusionarà amb la seva filial als Països Baixos, resultant en una nova firma amb la seu al país centreeuropeu. Per continuar operant a l’Estat, Ferrovial ha constituït una nova filial, amb seu a Madrid, amb el fill de Del Pino, Ignacio del Pino Fernández-Fontecha, com a principal apoderat.

Ferrovial aspira a la cotització a les borses dels Estats Units, on compta amb uns 4.180 treballadors –uns 1.200 menys dels que conserva a territori espanyol– i on concentra prop d’un terç de la seva facturació global. La companyia argumenta que el canvi borsari reclama un trasllat a Països Baixos, en tant que cap empresa cotitzada a la borsa espanyola ho ha fet mai també al mercat nord-americà. Si bé la Comissió Nacional del Mercat de Valors coincideix que seria una primera experiència, nega que hi hagi cap “impediment” normatiu per fer-ho.

Amb aquesta decisió, Ferrovial ha eludit els diversos obstacles, interns i externs, que imposava el trasllat. Més enllà de les “pressions” per part del govern espanyol que han denunciat diverses organitzacions patronals, la firma d’infraestructures ha hagut de canviar la idea del fons sobirà de Noruega, titular de poc més del 9% de les accions, que en un primer moment es va oposar a la transacció, però que va canviar d’opinió només uns dies abans de la junta.

Completada la votació queda per veure, però, si els accionistes en desacord exerceixen dret de separació. Si un 2,56% de la base del capital presenta un vot negatiu -encara no es coneixen aquestes xifres- i comunica aquest exercici en el termini d’un mes, el trasllat no es produirà, en tant que la multinacional hauria d’abonar una contraprestació superior a 500 milions d’euros, el límit que va establir en proposar l’operació.

La ministra d'Hisenda, Maria Jesús Montero, durant la roda de premsa posterior al consell de ministres / EP
La ministra d’Hisenda, Maria Jesús Montero, durant la roda de premsa posterior al consell de ministres / EP

Xocs i amenaces a Moncloa

La notícia del trasllat de la seu de Ferrovial va aixecar polseguera al Consell de Ministres de Pedro Sánchez. Immediatament després de la comunicació de les intencions de la multinacional, ministres econòmiques com la vicepresidenta primera i titular d’Afers Econòmics Nadia Calviño o l’encarregada de la cartera d’Hisenda Maria Jesús Montero van demanar als directius que reconsideressin el trasllat.

Amb el pas de les setmanes, la situació s’ha anat tensant, i ha culminat amb un intercanvi de missives pel que Economia ha coaccionat Ferrovial amb una gran factura en termes de fusions transfrontereres en cas que “l’Agència Tributària no trobés motius econòmics” que justifiquessin el canvi de seu. Val a dir que la mateixa Montero, en compareixença aquest dijous, ha negat que la carta tingués com a objectiu pressionar l’empresa, tot argumentant que l’objectiu era recordar les seves possibilitats a l’Estat. L’actitud de l’Estat ha estat censurada per diverses organitzacions empresarials. El president de la CEOE, Antonio Garamendi, va reclamar “respecte” per les decisions d’una “empresa privada”. En un sentit similar, durant la reunió de la junta, l’accionista francès Jean Pierre Paelink s’ha mostrat “preocupat” pel que considera un “atac per exercir un dret consagrat a l’article 49 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea” per part de l’executiu espanyol.

Si bé és cert que una manca de justificació fefaent eliminaria els avantatges fiscals que l’Estat ofereix a les empreses que executen aquesta mena de fusions internacionals, el conseller delegat de la multinacional Ignacio Madridejos va arribar a respondre l’executiu reclamant “no prejutjar les decisions” de l’Agència Tributària en aquest afer. El mateix Del Pino, en el seu discurs introductori a la junta d’accionistes, ha afegit que la jurisprudència espanyola protegeix l’accés de Ferrovial al règim de neutralitat fiscal. Segons el directiu, “l’existència de motius econòmics vàlids i el fet que no perseguim cap mena d’avantatge fiscal permeten que l’operació” es faci segons el previst al règim de fusions, al contrari del que argumenta Moncloa.

Estalvis i oportunitats

Durant la seva ponència, Del Pino ha defensat el trasllat als Països Baixos com una opció més “immediata i fàcil” per executar la cotització a els Estats Units. Tot i les advertències de la CNMV, el president ha assegurat que un canvi de seu social “permet proposar una via ja contrastada per nombroses companyies europees per cotitzar directament als EUA en un període breu de temps”. L’agilitat del procediment és un dels factors principals del trasllat, ha afegit, en tant que “el procés i els terminis d’execució” de l’entrada a les borses nord-americanes des de l’Estat són encara “incerts”.

Si bé la raó principal amb què la directiva de Ferrovial ha justificat la decisió de fer el salt als Països Baixos és un camí més conegut a la cotització als Estats Units, hi ha una sèrie de beneficis fiscals i normatius que l’empresa gaudirà al país centreeuropeu que l’Estat espanyol no ofereix. Per començar, el laxe sistema fiscal neerlandès suposarà un estalvi d’uns 40 milions d’euros a la multinacional, poc més d’un 20% del seu benefici net del 2022 –que es va elevar fins als 186 milions–. Els mercats, val a dir, semblem aprovar la decisió. Després de conèixer-se la decisió de la junta d’accionistes de la multinacional, les accions de Ferrovial s’han disparat un 1,25%, fins als 27,48 euros.

Entre els accionistes de Ferrovial destaca el mateix Del Pino, que compta amb un 20,4% del capital; amb els seus germans Maria i Leopoldo en possessió del 8,2% i el 4,1% respectivament. Destaquen també fons internacionals com el britànic TCI (6,4%) o BlackRock i Lazard, ambdós amb un capital al seu nom d’al voltant del 3% de l’empresa.

Més notícies
Notícia: Catalunya perd 247 empreses en el primer trimestre del 2023
Comparteix
El territori té 18 seus socials menys que l'any passat, però han arribat 229 companyies noves
Notícia: Flax & Kale lidera un projecte per entrar al nou Perte agroalimentari
Comparteix
El grup d'empreses ha desenvolupat un total de 30 projectes que aspiren a rebre un total de 111 milions d'euros
Notícia: Els efectes de la liberalització ferroviària d’alta velocitat
Comparteix
"Aquelles rutes que compten amb competència i més operadors alternatius són les que han experimentat una reducció de preus més intensa"
Notícia: Les receptes de Collboni per catapultar Barcelona a l’èxit empresarial
Comparteix
El candidat del PSC a l'alcaldia de Barcelona vol recuperar les empreses catalanes fugades si l'escullen alcalde

Comentaris

  1. Icona del comentari de: LLC a abril 13, 2023 | 15:39
    LLC abril 13, 2023 | 15:39
    Tinc una empresa i en breus ho traslladaré tot a EEUU. A espanya ni un cèntim, tots tindriem que fer el mateix, sobretot sinó necesites una botiga fisica aquí.
    • Icona del comentari de: Josep a abril 13, 2023 | 16:20
      Josep abril 13, 2023 | 16:20
      Jo ja fa anys que ho vaig fer i estic encantat de no donar ni un cèntim als españols.
  2. Icona del comentari de: jaue a abril 13, 2023 | 15:40
    jaue abril 13, 2023 | 15:40
    La culpa és dels independentistes catalans
  3. Icona del comentari de: I sense amenaces! a abril 13, 2023 | 15:59
    I sense amenaces! abril 13, 2023 | 15:59
    Vaja, serà cosa del Procès? Han presionat el gobierno o el fillet acomplexat, Uve Palito, per a que marxin d'Espanya? Nah! No ha calgut presionar a ningú, en aquest cas ho han fet de motu propi, buscant un lloc millor. I sense amenaces! Bravo per ells! I, com diuen per aquell país, "¡viva la libertad!".
    • Icona del comentari de: Quin procés ? a abril 13, 2023 | 17:16
      Quin procés ? abril 13, 2023 | 17:16
      Deus voler dir el "procés" de separacions de la unitat d'Espanya començat l'any 1587.
  4. Icona del comentari de: fideli a abril 13, 2023 | 16:09
    fideli abril 13, 2023 | 16:09
    Ferrovial fa un Portugal, i posa una 'pica en Flandes?
    • Icona del comentari de: Course a abril 13, 2023 | 19:03
      Course abril 13, 2023 | 19:03
      Fideli, una cosa que ja havien fet els Països Baixos el 1648. Cosa que alhora demostra que la independència del nostre país a mig i llarg termini normalitzarà les relacions amb Espanya. No com ara que la sobirania espanyola del nostre país, suposa una tutela administrativa, un tracte i unes relacions pèssimes de país ocupat, inadmissible i insuportable per a persones amb sentit comú i una mica de sensibilitat.
  5. Icona del comentari de: Us fa ràbia? Vosaltres dieu 'donde las dan, las toman' a abril 13, 2023 | 16:21
    Us fa ràbia? Vosaltres dieu "donde las dan, las toman" abril 13, 2023 | 16:21
    Us fa ràbia, oi espanyolets? Doncs imagineu-vos vosaltres la gràcia que ens va fer als catalans que el propi govern de l'Estat on ens teniu presoners, amb el rei al davant, potenciés-exigís les nostres empreses que marxessin de Catalunya. Crec que la marxa de Ferrovial té a veure amb els molts embolics de corrupció en què està ficada l'empresa. Sempre l'han protegida, però...
  6. Icona del comentari de: Ricard a abril 13, 2023 | 16:40
    Ricard abril 13, 2023 | 16:40
    És constata que a "Espanya" no hi ha seguretat jurídica (per exemple els tribunals no són independents, on es discrimina els ciutadans per exemple pel seu grup ètnico-nacional) i en conseqüència les empreses n'han de marxar. L'Estat espanyol no garanteix els mínims exigibles a una democràcia real, estable i funcional. Fugiran més empreses. La viciada situació és aclaparadorament insostenible.
  7. Icona del comentari de: Països a abril 13, 2023 | 17:14
    Països abril 13, 2023 | 17:14
    Han volgut imitar la que havia estat la Caixa de Pensions per a la Vellesa i d'Estalvis de Catalunya i Balears i el Banc de Sabadell que van "traslladar" llur domicili principal sense eixir dels Països Catalans... A València i Alacant. I la Fundació Bancària La Caixa traslladà la seu a Palma... Per a despistats, els Països Baixos es varen separar de la unitat indivisible i inseparable d'Espanya definitivament d'Espanya l'any 1648.
  8. Icona del comentari de: Som el 90.18 % (el 1-O de 2.266498 votants, 2.044.038 vam votar SÍ a la independència) a abril 13, 2023 | 19:51
    Som el 90.18 % (el 1-O de 2.266498 votants, 2.044.038 vam votar SÍ a la independència) abril 13, 2023 | 19:51
    La història té aquestes paradoxes. Una empresa mimada pels colonialistes espanyols se'n va a una ex-colònia espanyola. El Duc d'Alba es deu remoure en la seva tomba. No cal dir que, si és dolent per Espanya, és bo per Catalunya...
  9. Icona del comentari de: JMMR a abril 13, 2023 | 21:38
    JMMR abril 13, 2023 | 21:38
    El dia que hagin de mantenir-nos, se'ls hi glaçarà el somriure. Els espanyols que viuen aquí sempre podran fugir als seus pobles on seran molt ben rebuts i els seus fills podran estudiar en "español" i no els hi ompliran les motxilles de pedres ni els impediran anar al lavabo si parlen castellà, com fem aquí. Espero que si tornen no els hi diguin: "Los catalanes" ni els rebin a pedrades. O els cremin en ninots, com és tan tradicional.
  10. Icona del comentari de: Adéu a l'espanyol a abril 13, 2023 | 22:44
    Adéu a l'espanyol abril 13, 2023 | 22:44
    I ara, gent de Ferrovial tots a parlar neerlandès o anglès... Amb l'Espanyol no us entendrà ningú. Els diners són els diner, oi família del Pino?

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa