La Comissió Europea posarà en marxa una investigació contra la plataforma de venda en línia xinesa Shein per possibles pràctiques “enganyoses” sobre els consumidors de la Unió Europea. Així ho ha anunciat en roda de premsa el comissari responsable de l’estat de dret i protecció al consumidor, l’irlandès Michael McGrath, el qual ha acusat la plataforma de dur a terme diverses accions “sospitoses” per tal d’atraure els consumidors. Concretament, Brussel·les acusa el portal xinès d’oferir “descomptes falsos” i de presentar dissenys web que són “addictius” per tal d’atraure els seus clients i, d’aquesta manera, incrementar les seves vendes.
En aquesta línia, McGrath assegura que aquests presumptes patrons descrits suposen l’incompliment de la llei de protecció de consumidors europea i ha volgut deixar clar que qualsevol empresa que vulgui beneficiar-se del mercat comunitari “ha de jugar sota les mateixes normes”. De fet, segons les mateixes dades presentades per l’executiu europeu durant la roda de premsa, l’any 2024 van entrar a la Unió Europea enviaments de “baix valor” -és a dir, de menys de 150 euros- per valor de 4.600 milions d’euros, el doble que el 2023. D’aquests, el comissari McGrath apunta que, en algunes plataformes, fins a un 96% dels productes estudiats no compleixen amb els estàndards de seguretat de la Unió. “Les conseqüències poden ser molt greus, i no podem fer els ulls grossos”, adverteix el comissari europeu.

Temu, un precedent
La posada en marxa d’aquesta investigació arriba després que el passat mes d’octubre el mateix executiu comunitari llances una investigació contra la plataforma de venda en línia Temu, també xinesa. En aquell cas, Brussel·les tenia sospites que el portal venia productes que no complien amb els estàndards de seguretat, com ara joguines i cosmètics. Tenint en compte aquest precedent, i davant les presumptes pràctiques “enganyoses” de Shein, la Comissió Europea demana als colegisladors que impulsin de forma definitiva propostes com la reforma de la unió duanera -que inclou l’exempció d’impostos per als paquets amb un valor de menys de 150 euros-, ja que d’aquesta manera es podria garantir la competitivitat del comerç electrònic i oferir productes segurs per als consumidors.
Per la seva banda, des de Shein veuen amb bons ulls l’anunci d’una investigació per part de la Comissió Europea perquè consideren que és un esforç “dirigit a esforçar la confiança i seguretat dels consumidors europeus”. Tot i així, des de la plataforma xinesa recorden que el model sota demanda que apliquen “busca reduir la ineficiència i minimitzar el desaprofitament de materials i estoc no venut”, la qual cosa permet a la companyia oferir “estil i qualitat a preus accessibles”.