L’espai d’innovació col·laborativa en el sector industrial Indpuls ha designat Esteban Bretcha, CEO del Grup Simon, com a president la de l’entitat, com a relleu de Mercè Girbau, presidenta del Grup Girbau, que estava en el càrrec des del 2022.
Indpuls es va crear fa dos anys per fomentar la col·laboració entre grans empreses industrials i empreses emergents per reforçar l’ecosistema industrial d’innovació a Catalunya. Les quinze empreses que formen la plataforma facturen anualment un total de 8.452 milions d’euros i inverteixen més de 216 milions en innovació.
L’entitat ha triat Bretcha perquè considera que “la seva experiència en lideratge i la seva visió estratègica seran fonamentals per seguir impulsant el creixement d’Indpuls”, formada per empreses industrials amb una àmplia trajectòria en els seus respectius sectors: AKO, Alsina, ARaymond, Avinent, Grup Carinsa, Celsa Group, Comexi, Fluidra, Font Packaging Group, Frit Ravich, Grup Girbau, MMM, Pastisart, Simon i Vallformosa.
Tots els associats busquen crear valor des de la innovació i fer del sector industrial un actiu clau per a la generació de riquesa i noves oportunitats. El 2023, les empreses d’Indpuls, totes amb presència productiva a Catalunya, van donar feina a 27.500 persones arreu del món i van generar 6.412 milions d’euros en vendes internacionals (76% del volum total de negoci).
Per al nou president, Esteban Bretcha, “la clau d’Indpuls és la generositat de les empreses que en formem part”. “Compartim dificultats, èxits, reptes i errors, per aprendre conjuntament, i generar projectes i solucions que busquen reforçar el teixit industrial a Catalunya, amb la voluntat de crear una indústria de qualitat i de futur, que continuï generant riquesa al llarg dels anys”, explica.
Impacte en l’ecosistema d’innovació industrial
L’objectiu d’Indpuls és incrementar la competitivitat de les empreses creant valor corporatiu des de la innovació i donar suport a les empreses emergents perquè desenvolupin les seves activitats en el sector industrial. Per això, fomenta la innovació col·laborativa entre els socis i també entre els socis i altres empreses de l’ecosistema d’innovació industrial. L’entitat remarca que “el compromís de les empreses sòcies és elevat, amb més del 70% de participació en les activitats organitzades”. “És molt important la implicació de totes les empreses, que hi hagi relleu i noves idees. Estic convençuda que Bretcha donarà un nou impuls a l’associació i al nostre propòsit compartit, en aquesta nova etapa”, destaca Mercè Girbau com a presidenta sortint.
Actualment, l’associació treballa en dos projectes vinculats a la indústria regenerativa en l’àmbit de la descarbonització i la circularitat que implicaran importants avenços en la reducció de la petjada de carboni i la gestió de residus industrials.
A més, promou la col·laboració entre startups i empreses industrials a través del seu Radar Tecnològic i el Programa de Suport a Startups, que aquest any celebra la seva 2a edició. L’èxit d’aquestes activitats s’ha traduït en 8 projectes actius entre socis d’Indpuls i diferents startups de base tecnològica.
2a edició: ‘Accelera el teu Go to Market‘
Aquest 2024 Indpuls celebra la segona edició del seu programa d’acceleració i suport a startups, Accelerate Your Go to Market. L’objectiu és contrastar el model de negoci i la proposta de valor de les startups participants, identificant oportunitats de col·laboració amb les empreses industrials associades a Indpuls perquè accelerin el seu creixement, i convertint-se, posteriorment, en proveïdors clau dins de l’ecosistema industrial de la plataforma.
Els reptes plantejats en el programa d’aquest any s’han centrat en la circularitat, nous materials i la traçabilitat. Hi han participat un total de 58 startups d’arreu del món entre les quals s’han seleccionat deu projectes que fan ús de tecnologies pioneres com la IA, blockchain o impressió 3D, i que contribueixen a la reducció de l’impacte mediambiental, la millora d’eficiència energètica, el tractament d’aigües residuals, l’ús de nous materials biodegradables i la garantia de la traçabilitat de matèries primeres, productes i actius al llarg de la cadena de subministrament.
Durant quatre mesos, els emprenedors tindran accés a un programa orientat al creixement, en un format intensiu i personalitzat, que combina trobades presencials amb sessions online. El contingut inclou trobades d’aprenentatge i networking amb experts de diferents àmbits, reunions amb directius d’empreses industrials a Catalunya, accés a potencials inversors, i sessions de mentoring en gestió i visibilitat.
El programa finalitzarà el 20 de setembre, i les dues startups guanyadores tindran l’oportunitat de participar en el Boston Seminary 2025 sobre Estratègia, Creixement i Innovació, organitzat per Lead To Change, partner estratègic de l’organització.