Endesa va obtenir un benefici consolidat net de 2.541 milions d’euros el 2022, la qual cosa suposa un creixement del 77% respecte a un any abans, impulsat pel bon comportament del negoci del gas en el seu conjunt i el menor deteriorament respecte al 2021 en el valor dels negocis fora de la península. La companyia ha detallat que el negoci del gas i el bon funcionament de les centrals de cicle combinat van impulsar els guanys. A més, Endesa també ha publicat que l’últim any ha batut el rècord en inversions, elevant-les fins als 2.343 milions d’euros, un 8% més que l’any anterior. Endesa ha assegurat que durant l’últim any va batre el seu propi rècord en inversions, elevant-les fins a 2.343 milions d’euros, un 8% interanual més. En paral·lel, però, la companyia també ha anunciat que ha presentat un recurs a l’Audiència Nacional contra l’impost a les elèctriques per “discriminatori i injustificat”.
Segons l’informe que ha publicat la companyia energètica i remès per l’ACN aquest divendres, la companyia va aconseguir un resultat ordinari net de 2.398 milions, un 26% més respecte al 2021, gràcies principalment al bon comportament del negoci del gas i a l’elevat funcionament de les centrals de cicle combinat. Aquesta xifra permetrà proposar la distribució d’un dividend brut de 1,585 euros per títol, un 6% superior al que es preveu, segons ha informat aquest divendres la companyia, que a més bat el seu rècord històric en inversió, amb 2.343 milions, un 8% més que l’any anterior. El 76% d’aquesta inversió està alineada amb la taxonomia de la Unió Europea. Per al 2023, preveu batre de nou el seu rècord invertint el 20% més.
El resultat brut d’explotació (Ebitda) es va situar, en termes comparables, en els 5.327 milions, la qual cosa suposa una millora del 25% malgrat el pitjor comportament del negoci comercial, de la reducció del marge de les energies renovables i de l’impacte negatiu de mesures reguladores en el negoci de distribució.
La companyia de gas i l’impost de l’energia
L’exercici ha estat marcat -segons ha confirmat la companyia- per les mesures reguladores tant a nivell europeu com espanyol. Respecte a una d’elles, la taxa del 1,2% sobre els ingressos de determinades empreses energètiques aprovada pel Govern espanyol, Endesa ha presentat recurs davant l’Audiència Nacional per considerar-ho injustificat i discriminatori. Aquesta mesura se suma al recurs presentat per la patronal elèctrica espanyola Aelec fa una setmana.