L’hidroducte submarí que connectarà Barcelona i Marsella ja té amos. En aquest sentit, l’accionariat del BarMar (conegut també com un dels trams de l’H2Med) ha signat aquest dimarts el contracte on s’acorda la participació dels socis promotors. D’aquesta manera, la companyia de gas amb seu a Barcelona obté el 50% de les accions del conducte que connectarà Espanya i França per transportar hidrogen. Per altra banda, els gestors de la xarxa de transport de França promotors en el projecte, GRTGaz i Teréga, es repartiran l’altre 50% de la participació, amb un 33,3% i un 16,7%, respectivament.
Enagás, GRTgaz i Teréga han signat, al costat de OGE, el gestor de la xarxa de transport d’Alemanya, com a operador associat, l’acord de desenvolupament conjunt que defineix les condicions de col·laboració per a la participació en la interconnexió en la seva fase de desenvolupament. En concret, l’acord segellat especifica les condicions per les quals les parts desenvoluparan, de manera conjunta, els estudis de viabilitat necessaris relatius a BarMar, i fixa les condicions mínimes preliminars per a la Decisió Final d’Inversió (FID, per les seves sigles en anglès). A més, es recullen els principis fonamentals per a l’establiment d’una Entitat de Propòsit Especial (SPV, per les seves sigles en anglès) i la definició de la seva governança.

Els beneficis del conducte per la transició energètica
El H2Med, que té com a objectiu que el continent pugui proveir-se d’hidrogen renovable i assequible a partir del 2030. La proposta la van presentar els governs d’Espanya, França i Portugal l’octubre del 2022, que van reafirmar el seu compromís en la Cimera Euromed del 9 de desembre de 2022, celebrada a Alacant, amb el suport de la presidenta de la Comissió Europea, Ursula von der Leyen. S’estima que el projecte tindrà un cost total d’aproximadament 2.850 milions d’euros. D’aquest import, uns 2.500 milions d’euros correspondran al nou hidroducte submarí entre Barcelona i Marsella (BarMar). Uns altres prop de 350 milions d’euros correspondran al tram entre Celorico dona Beira i Zamora, la part del projecte entre Portugal i Espanya.