MónEconomia
Ecologistes i hostalers xoquen per les noves ajudes contra la sequera
  • CA

L’estat d’emergència a causa de la sequera està provocant moltes restriccions per a diferents sectors econòmics en diverses parts del país, especialment per a l’hostaleria que afronta la pròxima campanya d’estiu, la més important de l’any per a ells, sense poder reomplir les piscines. Davant d’això ha sortit diverses iniciatives, com per exemple a Lloret i Barcelona, que busquen alternatives per omplir les piscines sense haver de fer servir aigua de rec, com ara llogar dessalinitzadores. A més, la Generalitat també ha anunciat una nova línia d’ajudes directes dotada amb 12,7 milions d’euros per finançar projectes destinats a la reducció i reutilització de l’aigua dins del sector. Això ha estat percebut pel sector com una manera d’incentivar el compromís per gastar menys aigua dins del sector, una tendència que ja va començar fa més de deu amb l’última gran sequera que va patir Catalunya.

De fet, davant de l’anunci de la Conselleria d’Empresa, el director d’Economia i Empresa de Pimec, Carles Mas, assegura a Món Economia, que aquestes ajudes “són molt positives per al sector”. De fet, assegura que qualsevol ajuda perquè el sector pugui estalviar més aigua sempre és benvinguda. Tot i això, lamenta que els allotjaments d’ús turístics hagin quedat fora de les ajudes, ja que també recapten la taxa turística, que serà l’ingrés que permetrà donar les ajudes en qüestió. De fet, la Generalitat ja va avisar que aquestes ajudes estaven pensades “exclusivament per millorar l’estalvi i la reutilització d’aigua als establiments turístics”. Tot i això, els col·lectius ecologistes no semblen esta tant a favor d’aquestes noves ajudes.

Imatge de la piscina d'un hotel a Sant Feliu de Guíxols / ACN
Imatge de la piscina d’un hotel a Sant Feliu de Guíxols / ACN

Per altra banda, la presidenta de la Federació Empresarial d’Hostaleria i turisme de Tarragona, Berta Cabré, també comenta que les ajudes han estat ben rebudes, encara que a Tarragona les restriccions no són tan severes. En aquesta línia assenyala que aquests diners que puguin rebre els empresaris serviran per preparar-se per la sequera i accelerar les inversions en matèria de sostenibilitat als hotels. Per altra banda, però, reclama que el que vol el sector són solucions i poder preveure bé el que arribarà, ja que “tota anticipació és bona” i s’agraeix poder-la fer amb temps i no de pressa i corrents.

Anticipar-se al futur

De fet, quan va presentar les ajudes, el conseller Roger Torrent ja va afirmar que la voluntat del Govern “és estructural”, ja que no només es vol fer front a la sequera actual si no es vol que el país estigui preparat per al futur.  Segons el conseller es treballarà  “per una Catalunya que sigui capaç de fer el salt endavant que avui ens reclama la nostra societat i això també passa per aquest nou model de turisme que estem impulsant”.

De fet, el titular d’Empresa i Treball assegurava que la idea és que Catalunya sigui capdavantera en la transició de la indústria turística “no només per una qüestió de responsabilitat sinó també per competitivitat perquè cada vegada està més associada amb una oferta el màxim de sostenible possible”, ha reblat Torrent.

El conseller d'Empresa i Treball, Roger Torrent / ACN
El conseller d’Empresa i Treball, Roger Torrent / ACN

Treballar per ampliar les ajudes si cal

En total aquestes ajudes seran de 12,7 milions d’euros i es donaran a través de la Direcció General de Turisme, que subvencionarà els projectes que compleixin les especificacions tècniques, amb un màxim de 300.000 euros. S’hi podran presentar actuacions fetes des de l’1 de gener de 2023 i les activitats subvencionades tenen un termini màxim per acabar les actuacions de dotze mesos a comptar de la data de notificació de l’ajut.

Tot i això, tant Mas com Cabré apunten que si el sector respon favorablement a les ajudes, el Govern hauria de treballar per augmentar aquesta línia d’ajudes per assegurar que tot el sector “hi pot entrar”. De fet, Mas reclama que la “línia d’ajudes sigui constant en els pròxims anys”, fins que el sector sigui realment eficient. Alhora, Cabré apunta que el que més por fa al sector els criteris i justificacions que caldrà presentar per accedir a les ajudes, encara que reconeix que amb aquests diners “es poden fer moltes coses”. En cas que aquesta línia no cobreixi la totalitat del sector, també demana que s’obrin noves línies en el futur. Per altra banda, Mas lamenta que l’administració no hagi dialogat massa amb el sector aquestes ajudes, però en general es mostra satisfet amb el fet que hagin arribat.

En l’apartat de les crítiques, des de Pimec lamenten la manca de coordinació global de les ajudes, ja que consideren que no tenen una visió global de la cadena de valor ni del consum d’aigua de les empreses i només estan enfocades a les competències de cada direcció general. Això provoca que diversos sectors i subsectors empresarials quedin fora dels ajuts actuals, com el de la planta i la flor dins del sector primari, les bugaderies industrials dins del sector serveis, els habitatges d’ús turístic dins del sector turístic.

Els ecologistes, en contra de les ajudes

tot i que el sector hoteler català ha celebrat en conjunt les noves ajudes del Govern, des de la part ecologista no estan tan satisfets. En aquest sentit, Eli Forés, membre d’Ecologistes en Acció, recorda a Món Economia que des de la seva organització “fa temps que critiquem que el problema no és de manca d’aigua”, sinó de les de gestió que es fa d’aquest recurs natural. A més, Forés lamenta que ara “hem d’anar a correcuita per solucionar la situació, a mesura que ha anat avançant canvi climàtic”. Tot i això, també afegeix que no li sembla malament que es comencin a aplicar “criteris de sostenibilitat i que es prenguin mesures per controlar l’aigua dels grans consumidors”, però lamenta que tot plegat “arriba tard i malament”.

En aquest sentit, Forés lamenta que el país promocioni “un sector que està de passada i que no genera una riquesa permanent ni un equilibri territorial”. Al mateix temps, l’experta crítica que “fa temps que fem venir el turisme en vaixells i ara resulta que hem de portar l’aigua en vaixell per subministrar l’aigua” i buscar “solucions estrambòtiques” perquè el país ha arribat “al límit” de les seves possibilitats i ara hem d’improvisar. És per això que Forés assegura que “si pots omplir una piscina amb aigua de mar, no fa falta que gastis aigua dolça” i apunta que subvencionar dessaladores “sempre és més favorable” que no pas afavorir que les piscines s’omplin amb aigua de consum.

Tot i això, la membre d’Ecologistes en Acció comenta que “està molt bé que s’intenti protegir el sistema econòmic” del país, però, al mateix temps recorda que el que hauria de fer Catalunya és de canviar de model turístic. En aquest sentit, assegura que el turisme en si no és dolent, sinó el tipus de turisme que s’ha atret en els últims anys, caracteritzat per venir “a fer una disbauxa”.

Pimec demana ajudes per a tots els sectors

Per altra banda, des de Pimec, també han demanat al Govern que acceleri i ampliï totes les ajudes vinculades a la sequera i que aquestes no excloguin a cap sector econòmic i empresarial de l’economia del país. En aquesta línia la patronal catalana ha lamentat que, a excepció de la convocatòria d’ajuts a les indústries, la resta de convocatòries per a sectors com el turisme, el primari i el comercial encara no s’han obert. A més, la subvenció de la línia d’ajuts per a la millora de l’eficiència de les xarxes municipals està pendent de resolució, impedint que els ajuntaments puguin iniciar les obres necessàries.

En el mateix comunicat, la patronal de les pimes ha expressat la seva preocupació pel retard en les modificacions no substancials del Pla de Sequera (PES) aprovades en el Ple de Sequera al Parlament. Entre elles, per exemple, hi ha la regulació de les dessaladores privades, l’accés a l’aigua no potable per al reg de supervivència d’arbres i jardineria, la garantia d’ús per a reg de supervivència de l’aigua acumulada en sistemes no aptes per a ús domèstic o la revisió de la reducció del consum d’aigua a les instal·lacions esportives.

Més notícies
Notícia: La Xina disputa a Tesla el lideratge del mercat del cotxe elèctric
Comparteix
El Model Y de la firma d'Elon Musk perd avantatge respecte dels vehicles franquícia de les principals marques asiàtiques
Notícia: El comerç emblemàtic es resisteix a morir: “Són un bé col·lectiu”
Comparteix
La "incapacitat" administrativa i les pressions immobiliàries fan perillar uns establiments històrics que poden encara gaudir de "bona salut”
Notícia: Els petits inversors tornen a guanyar força al mercat borsari
Comparteix
En total els inversors particulars van vendre accions per valor de 25.200 milions durant tot el 2023
Notícia: El “xip més poderós del món” s’apropa al mercat de la IA
Comparteix
El gegant tecnològic NVidia, una de les escasses empreses amb un valor borsari superior al bilió de dòlars, llança una arquitectura que promet "una nova era de computació"

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa