Catalunya continua la ratxa de sortides rellevants a la borsa després de les experiències de Puig i Europastry. En aquest cas, prepara la seva incursió al parquet madrileny EV Motors, la matriu de la històrica automobilística Ebro. Segons ha informat l’empresa a BME Growth, la coneguda com a ‘borsa de les pimes’, el salt a la cotització “serà ben aviat”, previsiblement abans que finalitzi el 2024. Segons el fulletó facilitat al regulador borsari, la companyia prepara l’emissió d’uns 48 milions d’accions a un preu inicial de prop de 6,9 euros per acció, fet que situaria la seva valoració d’entrada en uns 329 milions d’euros -molt per sobre, per exemple, de competidores directes com la nord-americana Nikola-.
Les previsions sobre les que la catalana prepara l’ascens al mercat públic són positives, segons comuniquen a BME el president d’EV Motors, Rafael Ruiz, i el conseller delegat d’Ebro, Pedro Calef. Els directius projecten un creixement “molt significatiu” del negoci durant el pròxim lustre, especialment arran de l’inici de la fabricació dels seus nous models a les antigues instal·lacions de Nissan a la Zona Franca. Malgrat una anàlisi falaguera, la companyia sosté la mateixa valoració de l’acció que va fonamentar l’ampliació de capital entomada el passat mes de juliol, quan van captar uns 40 milions d’euros per “assegurar a curt termini la viabilitat de les operacions”.

Entre l’expansió i l’endeutament
La comunicació dirigida al regulador borsari per part del grup amb seu a Martorell contempla aquest important creixement a curt termini. Si bé reconeixen que tot apunta a un resultat brut d’explotació negatiu per al 2024, assumeix l’entrada als saldos positius a partir del 2025, fins a acumular uns 250 milions d’euros de beneficis abans del 2030. Les estimacions de la companyia es fonamenten en unes elevades expectatives de producció i vendes de vehicles, que apunten fins a unes 130.000 operacions entre enguany i el 2029.
Les fortaleses que aporta un mercat automobilístic actiu xoquen amb una important debilitat: la ràtio d’endeutament sobre patrimoni de la firma és de 4,6x, amb un passiu d’uns 102 milions d’euros generat en bona manera per la compra dels espais de Nissan al recinte de la Zona Franca. Del seu rendiment dependrà, a més, que Chery continuï la seva inversió a la firma, amb una opció de compra del 9,9% que pot exercir durant tres anys després de la sortida a borsa. La xinesa té previst també un finançament d’uns 30 milions d’euros al grup català durant el 2025 que podria retirar si Ebro “no aconsegueix assolir el volum suficient d’ocupació de la capacitat de producció de la Zona Franca” abans de finalitzar l’exercici.