El hub d’electromobilitat liderat per les empreses QEV i Btech treballa a contrarellotge per aconseguir inversors pel seu projecte. El substitut de Nissan a la fàbrica de la Zona Franca de Barcelona està buscant finançament privat per accedir als 65 milions d’euros de fons europeus del Perte del vehicle elèctric concedits a finals d’any. De moment, el consorci de 18 empreses encara no ha aixecat el capital suficient i està treballant en diverses rondes de finançament que ronden els 80 milions d’euros. “Estem en el procés final”, delegat de QEV, Joan Orús, que ha assegurat que “es confirmaran grans inversions a l’estiu”. Aquesta situació, però, ha fet reunir a sindicats, administració i empresa, perquè si no s’aconsegueixen els diners per justificar la inversió europea, s’hauria de tornar el total de l’ajuda.
La reindustrialització de la planta de Nissan ha deixat bastants fronts oberts, així com diferents qüestions que s’han de tractar més enllà de l’adjudicació dels terrenys, que després de mesos de demores, van acabar sent per hub d’electromobilitat. Tot i això, les ajudes del Perte no són completament a fons perdut i els diners que es van demanar s’han de justificar amb grans inversions que encara no s’han fet efectives, tot i que la companyia remarca que no cal patir. Orús ha apuntat que ja s’han fet les ampliacions de capital de dos milions d’euros provinents de QEV i Btech per començar a contractar personal, pagar el manteniment, el lloguer de la nau de Montcada i els acords del traspàs d’actius amb Nissan. En aquest sentit, els impulsors del projecte ja estan treballant en noves inversions.
Els sindicats veuen la situació amb “preocupació”
Paral·lelament, però, els sindicats veuen la situació amb “preocupació”, ja que els treballadors de l’antiga fàbrica de Nissan perdrien les prestacions de l’atur el gener del 2024. Tot i la certesa de la seva relocalització en el nou hub, no hi ha garanties que arribi a temps.
Per tal d’intentar trobar certa seguretat en les afirmacions del hub, els sindicats van demanar informació completa del procés de recerca d’inversió privada, petició a la qual el hub va accedir, però va demanar marge fins a finals de juliol. “Va ser un punt de control, per veure com evoluciona la injecció de capital”, ha explicat Miguel Ruiz, portaveu del sindicat Sigen-Sir Usoc. En aquest sentit, podria haver-hi cert punt de tranquil·litat, ja que sembla que la companyia continua treballant de manera intensa amb els possibles inversors que donarien el capital necessari per engegar el projecte.