Els sindicats no veuen clar que la reindustrialització de Nissan comenci l’any que ve, tal com anunciaven els participants del nou projecte fa unes setmanes. Els treballadors, que estan molt a prop d’esgotar les prestacions d’atur, han reclamat als governs que pressionin el substitut del fabricant japonès, el Hub Tech Factory –liderat per QEV i Btech–, perquè compleixi els compromisos. Tot i que segons les companyies la situació està controlada, fonts coneixedores expliquen que el 2024 no serà un any amb el rendiment productiu previst, sinó més de transició i que el 2025 les produccions ja arrencaran amb més força. És per això que el secretari general de CCOO de Catalunya, Javier Pacheco, va demanar en una assemblea que es plantegin la retirada els ajuts públics que han de rebre per tirar endavant el projecte, que, en un inici, havia de donar feina a 600 persones a aquest any, xifra que es va acabar rebaixant a uns 300.
En concret, els sindicats han posat sobre la taula aquest divendres que el projecte que més preocupa és el de QEV que és el primer que havia de començar a produir. Recentment, la companyia ha sortit a la borsa d’Amsterdam. En paral·lel, hi ha 330 treballadors que estan fent cursos de formació a través del Conforcat amb el compromís de ser contractats pel hub. Per aquestes formacions, les empreses han rebut 2,1 milions d’euros per part de la Generalitat. A més, s’està treballant una altra línia de formació d’FP dual per a contractar treballadors abans de començar a produir, a través de la qual es rebrien 13.200 euros per treballador.
En el cas de Btech, els sindicats veuen amb més bons ulls les negociacions amb altres marques. Alhora, demanen que es concretin ja els acords i apunten que està tenint problemes per aconseguir totes les peces necessàries per a produir els models que Nissan li havia prestat. L’empresa ha anunciat aquesta setmana que ha tancat una ronda de finançament de la marca Ebro de 20 milions d’euros.

L’esperança rau en la xinesa Chery
L’esperança que el projecte surti bé està posada en l’acord que s’està treballant amb la marca xinesa Chery, que podria fabricar fins a 50.000 cotxes de la marca Omoda a la fàbrica ubicada a la Zona Franca de Barcelona. Si les converses amb Chery fructifiquen, es podrien contractar 150 persones en la primera meitat del 2024 i la mateixa xifra el segon semestre, unes 300 en total. Precisament, el conseller d’Empresa i Treball, Roger Torrent, ha viatjat a la Xina aquesta setmana, on espera reunir-se amb directius de la companyia. Tot i això, els sindicats lamenten que dos anys després, i amb les prestacions d’atur que caduquen al gener, la situació encara continuï a l’aire.