La sortida de l’estiu ha servit per potenciar les marques occidentals al mercat europeu del cotxe elèctric. En un clar canvi de tendència respecte de la primera meitat de l’any, les firmes nord-americanes i comunitàries ocupen les primeres posicions d’entregues de vehicles electrificats i híbrids als 27 durant el setembre. Així ho recull un informe de la consultora Jato Dynamics publicat aquest mateix dimarts: segons l’anàlisi, els models principals de l’estatunidenca Tesla i l’Skoda Enyaq han manat entre els compradors d’elèctrics purs durant el novè mes del 2024; mentre que el pòdium dels híbrids l’ocupen Ford, Volvo i BMW.
Així, algunes insígnies que havien penetrat amb força el mercat des de la Xina semblen perdre pistonada. És el cas d’MG o BYD, les dues carrosseries paradigmàtiques d’aquesta onada, que desapareixen del top-10 quant a models més exitosos; i només la segona -una empresa britànica incorporada a un grup xinès- apareix entre les 25 companyies amb més vendes. Amb 20.908 cotxes entregats, però, cau un 23% en termes interanuals. El moviment, val a dir, coincideix amb un moment de tensió en les relacions comercials entre la UE i la Xina, atesos els aranzels establerts per la UE a un sector que consideren dopat per les ajudes públiques de Beijing.
Així, els Tesla Model Y i Model 3 dominen amb molta diferència la compra de vehicles sostenibles a la Unió. Són els únics que han superat les 10.000 entregues durant el mes de setembre. L’Y, de fet, ha prop de triplicat aquesta xifra, fregant les 29.000 entregues -un 1% menys, això sí, en termes interanuals- i esdevenint, com ja succeeix amb certa assiduïtat, el més comprat d’Europa. El 3, per la seva banda, era encara una novetat a principis del tercer trimestre del 2023. Així, els 14.965 vehicles registrats durant els trenta dies que analitza la consultora suposen un augment de vendes any a any estratosfèric, d’un 314%. Cap altre producte s’hi apropa, si bé l’elèctric franquícia d’Skoda ha registrat un mes de grans rendiments. Amb més de 9.500 unitats matriculades, l’escalada any a any ha estat del 57%. Pot celebrar també Volkswagen, que es cola al top 10 amb tres models: l’ID 3, 4 i 7, tots ells amb més de 5.000 operacions i alces interanuals als volts dels 20 punts percentuals.

El món dels híbrids no aspira ni de bon tros a les xifres de l’elèctric pur. De fet, el Ford Kuga, el motor mixt més venut durant el setembre a la Unió, quedaria per sota del Volkswagen ID.7, sisè classificat a la branca d’electrificats. En aquest àmbit, registren alces especialment marcades el Kia Niro, amb un 172% més de vendes que ara fa un any, i el Mercedes E-Class, que -en un mercat molt més reduït- eleva la demanda un 358% fins apropar-se a les 2.000 unitats. A l’altra banda de la taula, les marques de la italiana Stellantis ancoren a la baixa el sector, amb pèrdues d’un 25% interanual en termes de vendes. Les seves principals línies, Fiat i Citroën, registren descensos superiors als 40 punts respecte del setembre del 23.
Europa fa la transició
En conjunt, el mercat del vehicle elèctric europeu sembla despertar després d’anys de dificultats. Més enllà de l’establiment del Model Y de Tesla com el més venut mes rere mes, el total d’electrificats registrats ha superat les 212.000 unitats, un increment del 14% en comparació amb el mateix mes de l’any anterior. Val a dir, però, que només el producte insígnia de l’automobilística d’Elon Musk consta entre els 10 amb més demanda del continent. Marques com Volkswagen, Renault o Toyota, tot i les alternatives elèctriques, continuen concentrant les alces al segment de la combustió. Els motors sostenibles, però, serveixen per millorar el negoci general: ho demostra Skoda, que, impulsat per l’Enyaq, creix un 20% any a any i escala fins a la tercera posició en vendes entre les empreses europees del sector.