El sector de la cosmètica i la perfumeria catalana ja fa un temps que es troba en una de les seves millors temporades, amb l’exemple més recent de Puig que va debutar a l’Ibex-35 al juliol de l’any passat. L’empresa multinacional, que actualment és la quarta catalana a la borsa, va ser un dels debuts borsaris més notoris del 2024, amb una entrada fulgurant a l’Ibex 35 sobre una cotització superior als 28 euros en punts de l’exercici. Després de decebre els analistes amb els primers resultats dins el selectiu, no ha vist el millor inici d’any en les seves cotitzacions, però els analistes asseguren que l’empresa pot arribar a tenir 2025 reeixit, especialment sobre el creixement sostingut del sector del luxe. En aquesta mateixa línia, el conjunt de la indústria cosmètica i de perfumeria a Catalunya segueixen desenvolupant-se positivament i impulsant el sector cap al seu creixement, també més enllà del territori. De fet, en les últimes dades que es feien públiques aquesta setmana sobre les exportacions catalanes, el sector químic segueix liderant com el que més valor genera a l’exterior, arribant als 30.574,3 milions d’euros el 2024; amb la perfumeria, el maquillatge i la cura personal com a clars protagonistes.
La indústria cosmètica i de perfumeria compta amb una llarga tradició a Catalunya i, tot i el creixement constant que s’observa en els últims anys, també compta amb empreses amb una llarga història com per exemple Carbonnel, que enguany compleix 100 anys des de la seva fundació. Un dels tants elements que destaquen del desenvolupament d’aquest sector al territori és que en formen part companyies de tota la cadena de valor de la producció cosmètica, no només dels productes finals, tal com assenyala Ivan Borrego, general manager del Beauty Cluster. “Aquesta concentració d’empreses fa que el sector sigui més competitiu perquè l’ecosistema que troben fomenta la innovació,” comenta Borrego. A més de tenir la concentració de companyies cosmètiques més gran de tot l’estat, a Catalunya també prenen molta rellevància totes aquelles empreses biotecnològiques que aporten la ciència necessària per als desenvolupaments de les seves solucions. “Aquests actius innovadors també s’apliquen en els desenvolupaments dels productes de bellesa creats amb bases científiques sòlides, que aporten solucions reals,” destaca Borrego.

El pas a una cosmètica funcional
En aquest sentit, Jenifer Olmos, coordinadora del Màster in Cosmetic Science and Engineering i sotsdirectora del departament de Bioenginyeria de UIC Barcelona, també indica que les eines científiques potencien notablement la modernització del sector. “Aquesta evolució també influeix en el fet que la cosmètica vagi més enllà de centrar-se només en la bellesa, que era la concepció més tradicional. Ara es busca que aquesta cosmètica sigui veritablement funcional,” afegeix Olmos.
Actualment, el desenvolupament amb actius biotecnològics també aprofita la irrupció que la IA ha suposat en tots els àmbits per accelerar les innovacions, tant en les formulacions i el tractament d’ingredients, però també per a realitzar reconeixements visuals de la pell i poder oferir tractaments específics a cada persona, apunta Jenifer Olmos. Amb aquestes noves tecnologies és possible fer una anàlisi de quins són els productes més adients per a abordar les necessitats de cadascú o fins i tot crear un d’específic per a cada client. En aquest sentit, Olmos assegura que es permet consumir menys, però amb una atenció més especialitzada.

La nova salut catalana
Aquest factor coincideix amb una de les últimes tendències que també predominen en el sector, la sostenibilitat. Olmos explica que les innovacions per fer la cosmètica més sostenible passen per l’eliminació dels envasos, amb el creixement dels productes sòlids i la reducció dels plàstics, però també per la cerca d’ingredients més respectuosos amb el medi ambient. En aquest sentit, Ivan Borrego assegura que una cosmètica més verda s’ha convertit en un dels pilars de les empreses del sector, que estan conscienciades amb la necessitat de construir una bellesa sostenible, però també prové d’una demanda dels consumidors. “Aquests factors demostren que hi ha uns nous hàbits de consum relacionats amb el wellness i les cures, que es troba en l’alimentació, l’esport i també en la cosmètica,” afirma Borrego.
Gran part d’aquests avenços provenen de companyies situades a Barcelona, que en els últims anys ha vist com es desenvolupava un hub potent al voltant de la salut. Segons un informe de la Cambra de Comerç de Barcelona, la capital catalana és l’única ciutat de l’estat espanyol que es troba al rànquing EMEA en captació d’inversió global en salut, ocupant la dotzena posició. En aquest sentit, Barcelona segueix sent un gran pol d’inversió internacional, però també de captació de talent. Des del Beauty Cluster, Ivan Borrego menciona que a la capital catalana se segueix veient una gran distància entre el desenvolupament de la indústria cosmètica en comparació amb la formació acadèmica d’aquest sector que s’ofereix al territori. Borrego afirma que des del Cluster es veuria favorable fer créixer l’oferta de formació tant a nivells d’educació universitària, com a altres d’educació superior, relacionats amb el sector de la cosmètica, la perfumeria i la ciència darrere dels tractaments de bellesa.

Exportacions creixents davant la incertesa dels EUA
Tot i aquest gap en la formació, la indústria segueix en un bon ritme de creixement, també a l’estranger. Entre els productes catalans del sector de la cosmètica que més èxit tenen a l’exterior són, en primer lloc, aquells referents als perfums, així com els preparats de maquillatge o de la cura de la pell, com per exemple la crema de sol. Les últimes dades de l’Idescat apunten que en els onze primers mesos del 2024, el valor de les exportacions de perfums van arribar a superar els 3.245 milions d’euros. Tot i que a aquestes dades cal sumar encara les xifres del mes de desembre de l’any que queda enrere, el valor de les exportacions d’aquests productes superen per molt les dels anys anteriors, que van ser de 2.274 milions d’euros el 2023 i de 1.811 milions d’euros en el 2022. Pel que fa al maquillatge, les dades del 2024, sense comptar el mes de desembre, mostren que també s’ha vist un cert increment respecte a l’any anterior, arribant fins als 897 milions en exportacions i superant àmpliament les dades del 2022, quan es van exportar 674 milions d’euros en maquillatge i productes de bellesa.
Entre els mercats on més èxit tenen els productes catalans destaca els Estats Units, on els productes exportats, només en perfumeria, ascendeixen fins a un import de més de 510 milions d’euros, seguit de França, on el valor de les exportacions va ser de la meitat, uns 255 milions, amb Alemanya i Regne Unit al darrere. Pel que fa al maquillatge, França se situa en la primera posició a l’hora de rebre productes catalans, amb un valor de 142 milions per al 2024.
Segons una anàlisi de l’economia catalana desenvolupada per la Cambra de Comerç de Barcelona, la quota d’exportacions d’olis essencials i perfumeria catalans sobre el total dels productes que es van enviar als EUA és de 9,3%. En aquest sentit, es plantegen tots els impactes que l’increment d’aranzels que planteja Trump podria tenir en les exportacions catalanes, concretament les de la indústria cosmètica. Per altra banda, tot i que Europa i Amèrica segueixen sent els dos principals mercats de la perfumeria catalana i continuen en creixement, en els últims anys també s’ha trobat un augment en les exportacions destinades a Àsia. “Allà es troba un mercat on el consumidor valora molt la qualitat dels productes i el preu que s’ofereix des de Catalunya en el sector de la cosmètica,” assegura Borrego.