MónEconomia
La compra d’Air Europa deixaria en mans d’IAG tots els vols Barcelona-Madrid

L’Autoritat Catalana de la Competència (ACCO) ha alertat que l’operació de compra d’Air Europa per part del grup IAG, matriu d’Iberia i Vueling, podria tenir afectacions en la competència a l’aeroport de Barcelona-El Prat. L’organisme també alerta que podria tenir “efectes negatius per al benestar dels ciutadans de Catalunya”. La principal preocupació de l’ACCO és el pont aeri Barcelona-Madrid, ja que es tracta de dues companyies “rellevants” al Prat que, a més, són les úniques que operen rutes aèries entre la capital catalana i la capital espanyola. Així, de tirar endavant l’operació, que de moment està bloquejada per Brussel·les, el grup resultant seria “l’únic operador” del trajecte entre les dues ciutats.

Segons les dades de l’organisme català de competència, el 88,43% dels vols setmanals entre Barcelona i Madrid ja estan operats per Iberia i Vueling (107), mentre que l’11,57% restant els gestiona Air Europa (14). En cas de confirmar-se la compra, desapareixeria l’últim reducte de competència en el pont aeri. El regulador també avisa que el grup resultant tindria una “posició molt destacada” en les rutes entre Barcelona i Palma de Mallorca, ja que entre totes dues sumarien 107 vols –72 de Vueling i 35 d’Air Europa— dels 129 diaris. Els 22 restants quedarien en mans de Ryanair. Segons l’Acco, “es passaria dels tres operadors actuals a únicament dos, i el grup IAG passaria a tenir una quota de mercat, en terme d’oferta de vols, del 55,81% al 82,95%”, una posició dominant reforçada perquè “no existeix la forta competència del tren d’alta velocitat” i tampoc “la pressió competitiva” de les rutes marítimes, que no poden competir en temps.

Un home mira un panell d'arribades i sortides a l'Aeroport Josep Tarradellas Barcelona-El Prat / EP
Un home mira un panell d’arribades i sortides a l’Aeroport Josep Tarradellas Barcelona-El Prat / EP

Per això, el regulador català reclama que, si s’acaba donant el vistiplau a l’operació “sense uns compromisos adients, podria suposar una reducció significativa de la competència” en aquestes dues destinacions des de l’aeroport del Prat i podria “comportar un increment del preu i/o una reducció de la qualitat”.

Brussel·les desconfia de l’operació de compra d’Air Europa

La Comissió Europea va anunciar fa uns dies que ha obert una investigació “exhaustiva” sobre l’operació de compra d’Air Europa, valorada en uns 500 milions d’euros, perquè podria “reduir la competència en el mercat de passatgers aeris en diverses rutes curtes i llargues a Espanya”. Les dades publicades per l’ACCO confirmen els temors de Brussel·les, que no veu clara la posició dominant que tindria el grup resultant. Ara tenen fins al 7 de juny per pronunciar-se sobre la compra i podrien imposar diverses condicions —com la cessió de rutes— per donar llum verda a l’operació. IAG ja s’esperava un escrutini minuciós de la Comissió Europea i confia que s’acabarà trobant un encaix per aprovar l’operació. “Estem convençuts que l’operació és bona pels consumidors i per Espanya perquè, entre altres coses, reforçarà el hub de Madrid i enfortirà la connectivitat del nostre país”, insisteixen des d’IAG.

Més notícies
Notícia: Brussel·les bloqueja la compra d’Air Europa per problemes de competència
Comparteix
IAG, matriu d'Iberia, continua a l'espera que l'organisme li dona el vistiplau de compra
Notícia: IAG cedeix rutes a la competència per desbloquejar la compra d’Air Europa
Comparteix
L'operació de la matriu d'Iberia té un valor total de 500 milions d'euros
Notícia: Un ciberatac deixa al descobert les dades bancàries de clients d’Air Europa
Comparteix
L'aerolínia recomana als usuaris que canviïn les targetes que tenen lligades als comptes de la companyia
Notícia: Les cancel·lacions per la vaga a Air Europa afecten Barcelona
Comparteix
Els pilots de la firma espanyola denuncien la "lowcostització" de la seva activitat i aturen 15 vols en la primera jornada de la tercera tanda de reivindicacions

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Jomateix a gener 29, 2024 | 13:55
    Jomateix gener 29, 2024 | 13:55
    Renfe, Endesa Iberdrola, adif, red eléctrica, timofonica, Iberia anglesa…si a espanya no existeix monopoli en un sector es perque existeix un oligopoli (banca) Mercat lliure li diuen a un monarca trucant a Berlín per fer fora empreses de catalunya. Una colla de mafiosos

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa