La Comissió Nacional dels Mercats i de la Competència (CNMC) no decidirà fins a mitjan novembre si aprova o no l’OPA del BBVA sobre Sabadell en fase 1, segons ha informat un portaveu del supervisor a Europa Press. Aquesta decisió arriba després que la Sala de Competència s’hagi reunit aquest dimecres i no hagi arribat a cap decisió sobre el tema. No obstant això, el regulador ha indicat que el termini màxim de la primera fase està “a punt d’acabar”, per la qual cosa, la decisió “s’adoptarà necessàriament en les pròximes setmanes, a mitjan novembre”. Si finalment Competència decideix donar vistiplau a l’OPA, l’operació quedaria aprovada en fase 1, mentre que si no ho fes, passaria a fase 2 i, per tant, s’hauria de dur a terme una anàlisi de major profunditat que podria provocar, sota diversos escenaris, elevar-la al govern espanyol.
Després de l’anàlisi en segona fase, la CNMC resoldria si la concentració ha de ser autoritzada de ple o autoritzada amb compromisos. Si els compromisos no fossin suficients per a resoldre els problemes de competència observats, Competència pot decidir imposar condicions a la concentració que complementin o substitueixin els compromisos proposats per l’entitat. Finalment, en cas que no existeixin compromisos o condicions que resolguin els problemes de competència, la CNMC podria prohibir la concentració. En el cas que la resolució del consell de la CNMC sigui de prohibició o subordinació a compromisos o condicions, l’operació passaria al Ministeri d’Economia que, al seu torn, podria elevar-la al Consell de Ministres.

Les dues últimes fusions bancàries, la de CaixaBank i Bankia, d’una banda, i la d’Unicaja i Liberbank per un altre, van ser aprovades en primera fase amb compromisos. En el primer cas, la CNMC va trigar quatre mesos, mentre que en el segon no va arribar a dos mesos. En cap, no obstant això, es va fer a través d’una OPA hostil.
Termini previstos
En cas d’aprovar-se al novembre i en primera fase, l’OPA seguiria el calendari marcat pel BBVA, on s’estimava un temps d’entre sis i vuit mesos per a aconseguir totes les autoritzacions per a llançar l’OPA i tancar la fusió a mitjan 2025. Però de passar a segona fase, l’operació podria allargar-se. El ministre d’Economia, Comerç i Empresa, Carlos Cuerpo, va assenyalar a mitjan octubre que arribar a fase 2 el calendari “es pot estendre diversos mesos més, fins ben entrat el primer trimestre de 2025”. Tanmateix, això pot generar un problema en la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV), encarregat d’analitzar i aprovar el fullet per als inversors de l’OPA.
El president del supervisor dels mercats, Rodrigo Buenaventura, va comentar a mitjan octubre que l’equip de la CNMV encara estava revisant el fullet, si bé podria enfrontar-se a un conflicte entre dos objectius “legítims” de la política pública si l’anàlisi del fullet es tanca abans que arribi la decisió de la CNMC. D’una banda, estaria el dret dels accionistes de Banc Sabadell a rebre “al més aviat possible” l’oferta; per l’altre, comptar amb la màxima informació possible per a prendre una decisió, incloent-hi el veredicte de la CNMC.