En el moment de creació d’una empresa, un dels factors clau a tenir en compte és la supervivència. Al cap i a la fi, les companyies d’èxit contemporànies no només són aquelles que obtenen milions en facturació, sinó les que aconsegueixen sobreviure a la inestabilitat econòmica. Un estudi de Cepyme reconeix que el 25% de les empreses que es creen a l’estat espanyol no superen el primer any de vida. En aquest sentit, no són només les start-ups aquelles que tenen una mortalitat elevada, sinó també les mateixes companyies tradicionals. El percentatge, però, augmenta considerablement a mesura que passen els anys. El mateix estudi descriu que més de la meitat de les empreses que es creen -en concret, un 60%– no arriben als cinc anys de vida.
No hi ha una metodologia clara per establir el temps de vida que tindrà una companyia, ja que els factors són molt canviants: el moment de creació, la credibilitat del projecte, la participació d’inversors, la robustesa de l’equip fundador… Ara bé, Alegra, el software de solucions al núvol, reconeix cinc claus que podrien fer que una empresa sobrevisqui i comencen pel més evident: la necessitat d’una bona digitalització del projecte. “En un món cada vegada més digitalitzat, adaptar-se a través de la tecnologia no és només una opció, sinó una necessitat imperativa per a garantir el futur de les pimes a Espanya”, explica Álvaro Villa, country manager d’Alegra.
Tenir presència en el món digital
Tenir un projecte robust en línia és essencial per a una pime en el seu primer any d’operació. Aquesta decisió no només implica la creació d’una pàgina web professional. Des d’Alegra asseguren que cal mantenir una presència activa en les xarxes socials i executar estratègies de màrqueting digital efectives per a augmentar la visibilitat i atreure usuaris potencials. A més, també s’ha de compartir contingut rellevant, participar en converses, respondre preguntes i comentaris, i mantenir una presència constant és clau per a construir i enfortir la relació amb els clients.

Originalitat i singularitat
Destacar en un mercat competitiu és fonamental per a l’èxit. Anar més enllà de simplement oferir productes i serveis estàndard i enfocar-se a oferir solucions úniques i experiències excepcionals, pot marcar una gran diferència. “Superar les expectatives i crear una connexió emocional amb la marca, o fins i tot introduir tecnologies disruptives que transformin la forma en què es fa negoci són algunes de les opcions”, reconeix el comunicat de la companyia. A part, comenten que una proposta única i diferent pot fomentar la lleialtat de cara als possibles clients a llarg termini.
Entendre als clients
L’èxit d’una pime també recau en el poder d’entendre bé les necessitats i desitjos dels clients. De fet, una de les principals claus de l’èxit és ajustar l’oferta de serveis i productes per fer-los atractius pel seu públic. Aquest punt també va lligat a la bona digitalització, ja que amb les dades que s’obtenen en línia es pot establir de manera precisa el comportament dels usuaris i així adaptar-se per a satisfer les seves demandes i desitjos.
Gestió financera
L’administració del flux d’efectiu és crucial per a totes les empreses, especialment durant el seu primer any de vida. Més enllà de simplement controlar les despeses, també implica una supervisió acurada dels ingressos. És per això que la bona digitalització pot ajudar a automatitzar algunes d’aquestes accions i fer-les molt més senzilles de monitorar i recollir. Paral·lelament, Alegra també explica que amb un bon control en línia de les fiances, “les pimes poden prendre decisions fonamentades en dades”.
Col·laboracions estratègiques
Treballar en conjunt amb altres empreses, proveïdors o institucions pot oferir recursos addicionals, així com accés a mercats nous i oportunitats de creixement. “Buscar aliances que complementin i generin beneficis per a totes les parts pot ser un factor determinant per a l’èxit”, conclou la companyia de solucions al núvol.