MónEconomia
El ciment català, en caiguda lliure per la davallada a la construcció
  • CA

El sector cimenter català aprofundeix la seva caiguda lliure. En un entorn desfavorable marcat pels elevats tipus d’interès, la patronal Ciment Català confirma que el consum va caure al novembre un 9%. D’aquesta manera, les empreses de la indústria confirmen una tendència baixista que ja encadena vuit mesos. Segons dades de l’organització empresarial, durant l’onzè mes de l’any es van vendre poc més de 195.860 tones del producte, una important escletxa respecte de les més de 215.500 que es van registrar en el mateix període del 2022.

Segons el president de l’entitat, Salvador Fernández Capo, les sostingudes males dades del ciment català responen principalment al “retrocés que viu l’edificació d’habitatges”, en un moment de tipus d’interès elevats que frenen la compravenda i d’importants dificultats administratives per activar projectes residencials. També apunta a la “manca d’execució d’obra pública” –la branca que fins ara havia sostingut la construcció catalana, impulsada per les inversions europees– com a àncora per a la recuperació del teixit empresarial cimenter. Un alentiment que, per a Fernández Capo, és “doblement perjudicial”, en tant que no només imposa passes enrere a les empreses del ciment, sinó que “penalitza la competitivitat de l’economia i el benestar dels ciutadans”. Per a l’empresari, l’absència de projectes per modernitzar les infraestructures del país “comportarà més endavant un cost molt més elevat”.

Mal mercat, també exterior

Les dades de Ciment Català apunten que no només el mercat intern està afectat per les males condicions macroeconòmiques i l’alentiment de la producció dels seus clients. També les exportacions han patit un batzac, molt més important, de fet, que la venda a Catalunya. Segons la patronal, les operacions a l’exterior de les empreses cimenteres van caure un 48,5% al novembre, fins a les 118.447 tones. La producció, per altra banda, s’ha alentit al ritme del mercat general, un 8,8% en termes interanuals. En l’acumulat de l’any, però, les xifres són lleugerament més falagueres: la davallada de les exportacions entre el gener i el novembre és d’un 1,1%, fins a uns 1,78 milions de tones; mentre que la producció es queda en els 3,28 milions de tones, un 1,3% menys que el 2022.

Més notícies
Notícia: Víctor Grífols deixa la farmacèutica familiar després de cinc dècades
Comparteix
L'empresari català ha assegurat que "ara que la companyia ha tornat al camí del creixement sostenible, ha arribat l'hora de passar pàgina"
Notícia: Díaz s’imposa a Calviño en la batalla pel nou subsidi de desocupació
Comparteix
La nova mesura s'aprovarà aquest dimarts al Consell de Ministres s'acosta més al disseny de la líder de Sumar
Notícia: Les vendes de la indústria s’estanquen per la caiguda de l’energia
Comparteix
En termes mensuals (octubre sobre setembre) el sector va retallar les seves vendes un 1,5%
Notícia: Kleta, el Netflix català de les bicicletes
Comparteix
La start-up, que ha rebut el suport de l’ICF, ofereix un model de subscripció mensual de bici pròpia dissenyada per cobrir les necessitats específiques dels usuaris
Amb el suport de Generalitat. Sempre endavant

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa