La batalla per Nissan està cada vegada més a prop d’acabar-se. Després d’anys de negociacicions i diverses empreses interessades entrant i sortint del lloguer de l’espai, finalment ha arribat l’acord entre la xinesa Chery i la catalana Ebro EV-Motors per reactivar l’antiga fàbrica gairebé tres anys després del tancament de les instal·lacions de la japonesa a Catalunya. Les dues empreses han anunciat la creació d’una joint venture amb participació majoritària d’Ebro per fabricar vehicles Omoda i Ebro a la Zona Franca. El pacte s’ha donat a conèixer aquest dimarts després de mesos d’intenses negociacions. Tot i que per ara no s’han donat xifres, algunes previsions apuntaven que Chery podria fabricar 50.000 vehicles l’any de la seva marca Omoda a Catalunya.

La situació de Nissan ha estat una història turbulenta que sembla arribar al seu final amb aquesta firma. Els primers que van decidir entrar en el projecte de reindustrialització i es van presentar al concurs van ser la marca de vehicles elèctrics Silence i el hub format per les catalanes Btech i QEV. Tot i això, la xinesa Chery s’havia interessat en algun moment pel projecte, però no hi havia cap decisió definitiva. En primera instància semblava que l’operació s’havia tancat, però els avals per començar la feina van ser cada vegada més complicats d’aconseguir, el que va provocar que el hub prengués la decisió de reformular la seva estructura. Aquesta iniciativa consistia en el fet que Btech, a través d’EV Motors, assumiria el 100% de les accions després d’adquirir el 40% que tenia l’empresa QEV. Això, segons van afirmar les companyies, facilitaria “la possible entrada al projecte del fabricant xinès”. Posteriorment, veus com el conseller d’Empresa i Treball, Roger Torrent, asseguraven que la negociació “acabaria de pressa i acabaria bé”.

Dos treballadors de Nissan sortint de a la planta de la Zona Franca, amb l'emblema de l'automobilística de fons / ACN
Dos treballadors de Nissan sortint de a la planta de la Zona Franca, amb l’emblema de l’automobilística de fons / ACN

Un retorn de pel·lícula

Chery es va desdir de la seva participació a Nissan pràcticament a l’inici dels possibles acords. El fracàs de les negociacions amb la xinesa, que era el projecte preferit, van suposar un revés en les negociacions, on es van avaluar fins a 17 projectes. A partir d’aquell moment, es va proposar com a candidat preferit el Hub. La mateixa Chery es va tornar a interessar per entrar al procés l’octubre del 2022, poc després que s’acabés el termini per a presentar-se al concurs públic iniciat per trobar un substitut. El fabricant, el segon més important de la Xina, va sondejar la possibilitat d’establir-se a Catalunya el 2019, en una iniciativa que no va prosperar.

Més notícies
Notícia: Nou rècord a la Seguretat Social: 62.573 afiliats estrangers més al març
Comparteix
La xifra és un 2,3% més alta que el mes anterior i ja suma un total de 2.734.119 treballadors immigrants inscrits en el sistema
Notícia: La Cambra reclama prioritzar la igualtat en el programa econòmic dels partits
Comparteix
L'Observatori Dona, Empresa i Economia de l'entitat exposa les 10 propostes per equiparar la despesa pública en polítiques d'equitat a la de la resta de països europeus
Notícia: Elon Musk anuncia l’acomiadament d’uns 14.000 treballadors de Tesla
Comparteix
Aquestes sortides comportarien la reducció del 10% de la plantilla i són part del pla de disminució de despeses de la companyia automobilística
Notícia: Les tensions geopolítiques, el principal risc per al sistema financer
Comparteix
Els conflictes militars a Ucraïna i al Pròxim Orient continuen sent focus de tensió geopolítica i les principals pertorbacions per a l'estabilitat econòmica

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa