La batalla per Nissan està cada vegada més a prop d’acabar-se. Després d’anys de negociacicions i diverses empreses interessades entrant i sortint del lloguer de l’espai, finalment ha arribat l’acord entre la xinesa Chery i la catalana Ebro EV-Motors per reactivar l’antiga fàbrica gairebé tres anys després del tancament de les instal·lacions de la japonesa a Catalunya. Les dues empreses han anunciat la creació d’una joint venture amb participació majoritària d’Ebro per fabricar vehicles Omoda i Ebro a la Zona Franca. El pacte s’ha donat a conèixer aquest dimarts després de mesos d’intenses negociacions. Tot i que per ara no s’han donat xifres, algunes previsions apuntaven que Chery podria fabricar 50.000 vehicles l’any de la seva marca Omoda a Catalunya.
La situació de Nissan ha estat una història turbulenta que sembla arribar al seu final amb aquesta firma. Els primers que van decidir entrar en el projecte de reindustrialització i es van presentar al concurs van ser la marca de vehicles elèctrics Silence i el hub format per les catalanes Btech i QEV. Tot i això, la xinesa Chery s’havia interessat en algun moment pel projecte, però no hi havia cap decisió definitiva. En primera instància semblava que l’operació s’havia tancat, però els avals per començar la feina van ser cada vegada més complicats d’aconseguir, el que va provocar que el hub prengués la decisió de reformular la seva estructura. Aquesta iniciativa consistia en el fet que Btech, a través d’EV Motors, assumiria el 100% de les accions després d’adquirir el 40% que tenia l’empresa QEV. Això, segons van afirmar les companyies, facilitaria “la possible entrada al projecte del fabricant xinès”. Posteriorment, veus com el conseller d’Empresa i Treball, Roger Torrent, asseguraven que la negociació “acabaria de pressa i acabaria bé”.

Un retorn de pel·lícula
Chery es va desdir de la seva participació a Nissan pràcticament a l’inici dels possibles acords. El fracàs de les negociacions amb la xinesa, que era el projecte preferit, van suposar un revés en les negociacions, on es van avaluar fins a 17 projectes. A partir d’aquell moment, es va proposar com a candidat preferit el Hub. La mateixa Chery es va tornar a interessar per entrar al procés l’octubre del 2022, poc després que s’acabés el termini per a presentar-se al concurs públic iniciat per trobar un substitut. El fabricant, el segon més important de la Xina, va sondejar la possibilitat d’establir-se a Catalunya el 2019, en una iniciativa que no va prosperar.