Chery començarà a fabricar a Barcelona aquest mateix any. Així ho ha assegurat aquest divendres el fabricant xinès a la delegació de la Generalitat i l’Ajuntament de Barcelona que ha visitat el seu centre d’R+D a Shanghai. Concretament, l’inici de la fabricació de l’Omoda 5 elèctric de Chery a la planta de la Zona Franca començarà cap a finals d’any. L’automobilística xinesa ho ha refermat aquest divendres, després que una delegació de la Generalitat i l’Ajuntament de Barcelona hagi visitat el seu centre d’R+D a Shanghai. L’Omoda 5 serà el primer vehicle elèctric amb tecnologia xinesa que sortirà íntegrament d’una línia de producció europea, i ho farà des de l’Ebro Factory, l’antiga planta de Nissan a Barcelona. A l’Omoda 5 el seguiran, més endavant, dos models SUV d’Ebro, el S700 i el S800. La visita a les instal·lacions de Shanghai l’ha encapçalat, per part de la Generalitat, el conseller d’Empresa i Treball en funcions, Roger Torrent; i per part de l’Ajuntament de Barcelona el tinent d’alcaldia Jordi Valls.
Pel titular d’Empresa i Treball, “des del Govern fa temps que centrem els nostres esforços per potenciar un sector tan estratègic per al nostre país com és el de l’automoció i, molt especialment, la mobilitat sostenible”. Torrent ha destacat que “la Xina s’ha convertit en un dels inversors més importants a escala global i en el primer productor de vehicles del món, i per això, és un país prioritari per a l’estratègia de captació d’inversions a Catalunya”. En aquest sentit, després de visitar el centre d’R+D de Chery i reunir-se amb els representants de la companyia, el conseller ha subratllat que “el compromís de la multinacional xinesa amb la indústria de l’automoció de Catalunya és clar, un compromís que s’evidencia amb el nou projecte que impulsaran juntament amb Ebro, que consolida alhora el potencial del país com a destinació de projectes d’alt valor afegit”.
La joint venture entre Chery i Ebro a Catalunya servirà, d’entrada, per acoblar vehicles elèctrics del model Omoda 5, mentre que els següents models que es fabricaran en aquesta planta seran els dos SUV Ebro S700 i S800. A mitjà termini, el compromís de la multinacional xinesa és fer tot el procés de fabricació a la planta de la Zona Franca. L’objectiu és que, el 2027, en el marc d’aquest projecte, ja es fabriquin 50.000 vehicles elèctrics cada any.
La Xina, mercat estratègic
Actualment, hi ha més de 200 filials d’empreses xineses establertes a Catalunya, amb un creixement exponencial dels darrers anys que ha portat la Xina a ser el tercer país no europeu més important en nombre de filials a Catalunya, només precedit pels Estats Units i el Japó. Amb 27 milions de vehicles produïts el 2022, la Xina és el primer país productor d’automòbils del món, molt per sobre dels Estats Units (10 milions), el Japó (7,8 milions) o l’Índia (5,5 milions). Es tracta d’un país estratègic per al Govern, un dels inversors més grans a escala global però un dels països menys establerts a Europa en l’àmbit de la manufactura.