Cepsa va registrar unes pèrdues de 297 milions d’euros en el primer trimestre de l’any, davant del benefici net de 265 milions d’euros que va registrar en el mateix període de l’exercici passat. Aquesta és la xifra que s’endú la companyia després de pagar l’impost a les empreses energètiques que va posar en marxar el govern espanyol. També ha afectat el resultat de la companyia la caiguda del preu del cru, tal com ha informat l’energètica en un comunicat aquest divendres.
En concret, la companyia va indicar que va pagar 164 milions d’euros de l’impost extraordinari en aquest primer trimestre i va carregar comptablement l’import total, que ascendeix a 323 milions d’euros en concepte pel tribut que grava amb un 1,2% les vendes de les empreses del sector en 2022 els ingressos del qual van superar els 1.000 milions anuals. En aquest sentit, el conseller delegat de Cepsa, Maarten Wetselaar, ha carregat contra el gravamen imposat pel govern espanyol i ha considerat que “corren temps incerts, sobretot en els mercats energètics i en l’entorn normatiu”. D’aquesta manera, Cepsa se suma a les queixes d’altres companyies energètiques i també els bancs que s’han vist afectats per les noves normatives d’impostos, que els fan pagar molt més del que havien pagat anteriorment.
Pel que fa al benefici net ajustat, que mesura específicament l’acompliment dels negocis, es va situar en 176 milions d’euros a tancament de març, davant dels 58 milions del primer trimestre del 2022, gràcies a la millora dels marges de refinament. El resultat brut d’explotació ajustat (CCS Ebitda) de la petroliera controlada per Mubadala, el fons sobirà d’Abu Dhabi, i pel fons anglosaxó privat Carlyle, es va situar en els 556 milions d’euros en el primer trimestre d’aquest exercici, enfront de 605 milions d’euros en el mateix període del 2022.
Aquest descens del 8% en el seu Ebitda ajustat es va deure, principalment, a la baixada dels preus del cru i de la producció de refinament a conseqüència de les parades programades de manteniment en tots dos parcs energètics de Huelva i Camp de Gibraltar, circumstàncies que van minvar els marges de refinament i els positius resultats de la seva àrea Commercial & Clean Energies.
Una aposta clara per una estratègia d’aliances
En aquest primer trimestre, Cepsa va continuar avançant en la seva estratègia Positive Motion amb la signatura d’aliances com la del desenvolupament de la Vall Andalusa de l’Hidrogen Verd o la creació d’una joint venture per construir la planta més gran de biocombustibles 2G del sud d’Europa amb Bio-Oils, membre del Grup Apical.
Així mateix, a l’abril va renovar el seu programa de fidelització, amb el qual els seus clients podran estalviar de mitjana més de 300 euros a l’any. Durant el 2022 i el primer trimestre del 2023, Cepsa va estalviar als seus clients 145 milions d’euros, gràcies als descomptes en carburants oferts per la companyia, que s’han sumat als descomptes temporals oferts pel govern espanyol.
Wetselaar ha destacat que aquesta primera part de l’any ha estat “un altre trimestre de transformació” per a Cepsa en el qual el grup ha impulsat encara més la seva estratègia Positive Motion per liderar la producció d’hidrogen verd i els biocombustibles, i la mobilitat elèctrica a Espanya i Portugal. “Des que vam posar en marxa aquesta estratègia, hem signat una sèrie d’importants aliances industrials i aquest trimestre no ha estat una excepció”, ha subratllat.