MónEconomia
La CEOE carrega contra “l’arbitrarietat” de la pujada de l’SMI
  • CA

Les patronals espanyoles ja han sortit al pas de l’acord per augmentar un 5% el salari mínim interprofessional. En un comunicat, la CEOE ha criticat l’arbitrarietat de l’acord -corroborat entre el govern espanyol i els sindicats- i sense atendre “criteris tècnics”. Alhora, els empresaris espanyols han lamentat “profundament” l'”escàs” esforç de l’executiu estatal perquè els empresaris poguessin sumar-se a l’acord de l’SMI. En aquest sentit, la patronal ha subratllat que, durant la negociació s’ha assistit al “fet insòlit” de tractar de plantejar la pujada de l’SMI “en termes de premi o càstig a l’adhesió o rebuig dels empresaris a l’acord, lluny d’adoptar-la en funció de criteris tècnics, tal com indica la llei”. En aquest punt, la patronal ja ha avisat que els indicadors d’inversió “s’estan deteriorant per aquesta falta de confiança que es percep” i recorden, precisament, que la inversió és “la palanca de la productivitat, l’activitat, l’ocupació i les alces salarials del futur”.

Després de l’acord assolit aquest divendres entre el govern espanyol i els sindicats per a pujar l’SMI un 5%, la CEOE ha ressaltat ells van ser els primers “a posar sobre la taula una proposta de pujada de l’SMI, d’entre el 3% i el 4%”, en línia amb els increments acordats amb els sindicats en el V Acord per a l’Ocupació i la Negociació Col·lectiva (AENC). També han recordat que la seva proposta per a la pujada de l’SMI demanava fer compatible aquesta pujada amb la supervivència del teixit empresarial en l’àmbit de la contractació amb les administracions públiques i en el sector agrari.

“Abús de poder”

Un altre dels focus de les crítiques de la patronal espanyol al pacte pel nou SMI ha estat la no revisió dels contractes públics. En aquest sentit, la CEOE assegura que l’Administració ha incrementat el cost derivat de l’SMI per a les empreses contractistes amb el sector públic entorn d’un 50% des de 2018 “sense revisar el preu d’aquests contractes“, per la qual cosa “moltes d’elles s’han vist atrapades en contractes pluriennals de prestació de serveis, dels quals no poden sortir fins que es compleixi la seva vigència, amb escassos marges de benefici o treballant a pèrdues”. És per això que el líder dels empresaris, Antonio Garamendi ha assegurat aquest divendres en declaracions a TVE que això suposa “un abús importantíssim de poder” per part de l’Executiu.

Per això, els empresaris han recordat que ja van reclamar al Govern en aquesta negociació que els preus dels contractes públics subscrits amb l’Administració es veiessin incrementats al compàs dels costos, petició que ha estat “desatesa”, igual que la seva demanda d’establir bonificacions en les quotes a la Seguretat Social per als agricultors, “que no suporten ja aquest ritme d’increments de l’SMI”.

Pimec lamenta que no hi hagi acord amb la patronal

Des de Catalunya, la patronal de les pimes, Pimec, ha lamentat que el govern espanyol no hagi arribat a un acord amb la patronal. A través d’un comunicat, l’entitat ha assegurat que l’increment s’hauria d’haver fet “tenint en compte variables econòmiques com el pes de les rendes del treball, la situació actual de l’economia i la productivitat”. A més, Pimec ha tornat a reclamar que les pimes tinguin veu pròpia al diàleg social de l’Estat, i ha remarcat que l’SMI no ha d’afectar la competitivitat empresarial ni la creació d’ocupació.

El president de Pimec, Antoni Cañete / ACN
El president de Pimec, Antoni Cañete / ACN

La patronal també ha exigit al govern espanyol que adapti els contractes públiques a les noves demandes salarials. En aquest sentit, PIMEC considera que cal “garantir l’equilibri” en els contractes públics, ajustant-los, perquè l’increment de l’SMI tindrà un impacte en les empreses i entitats contractistes.

Més notícies
Notícia: Danone inicia el procés per tancar la planta de Parets del Vallès
Comparteix
Els sindicats han rebutjat l'anunci de Danone i han exigit una rectificació immediata
Notícia: Grifols aprofundeix la desfeta i frega el seu mínim anual a Borsa
Comparteix
La fabricant d'hemoderivats cau un altre 8% a mitja sessió davant els dubtes dels inversors | Gotham redobla la pressió sobre la catalana
Notícia: Aena dona aire a Iberia i sindicats ajornant la comunicació del handling
Comparteix
La gestora dels aeroports espanyols ha allargat durant cinc dies el termini per comunicar quin servei de handling usaran a partir d'ara
Notícia: La inflació rebota fins al 3,2% a Catalunya per tancar el 2023
Comparteix
Els preus a Catalunya han pujat només una dècima respecte a l'onada del novembre

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa