Cellnex continua amb el seu nou full de ruta a la cerca de l’equilibri comptable. La multinacional d’origen català del sector de les telecomunicacions retalla les pèrdues fins als 140 milions d’euros entre el gener i el setembre, un 29,3% menys que en el mateix període de l’any anterior, quan el balanç va registrar nombres vermells per valor de més de 193 milions. La tendència establerta durant els tres primers trimestres de l’any coincideix amb el canvi de direcció establert a finals del curs passat, amb la sortida del conseller delegat Tobías Martínez, que va ser substituït per Marco Patuano. Després d’anys d’intensa expansió inorgànica, amb compres d’actius a alguns dels principals mercats europeus, Cellnex se centra ara en “el rendiment comercial i una sòlida execució operativa”; dues màximes que, asseguren, han marcat el 2024. En aquest sentit, la firma eleva un 7% la facturació, i supera els 2.900 milions d’euros; amb un Ebitda també a l’alça, fins als 1.723 milions -un 9% més en termes interanuals-.
La companyia, fins i tot, contempla nous processos de desinversió. Abans d’acabar l’any esperen, de fet, haver venut els seus actius a Àustria; mentre que el procés de venda dels emplaçaments a Irlanda s’hauria de finalitzar durant el primer trimestre del 2025. La sortida del mercat centreeuropeu és, de fet, el principal motor de les pèrdues del grup, amb un impacte negatiu de 265 milions d’euros nets; si bé també ha marcat la tendència les “majors amortitzacions i costos financers associats a l’intens procés d’inversions” dels darreres cursos. El camí, a parer de Patuano, és l’adequat. El Conseller Delegat celebra la “solidesa dels indicadors clau durant el trimestre”, tots dins les previsions i objectius establerts per al curs. “En poc més d’un any haurem assolit bona part dels principals objectius estratègics que ens vam fixar per al nou capítol de Cellnex”, assegura el CEO, que promet un clar “avenç de la remuneració dels accionistes” i el compliment de “cadascun dels compromisos amb el mercat”.

Escalen tots els segments
En un comunicat enviat a la Comissió Nacional del Mercat de Valors, Cellnex desvela alces en la facturació de tots els seus verticals. Com ja és costum, la infraestructura de telecomunicacions ha estat el més reeixit, amb un 82% dels ingressos totals de la firma, uns 2.376 milions d’euros; seguides dels serveis de radiodifusió, que aporten un 6,6% de la xifra e negoci, uns 194 milions d’euros. Més reduïdes són les ràtios de la prestació majorista de fibra òptica, que genera uns 146 milions; així com el DAS i altres operacions de xarxa, amb un valor total de 186 milions d’euros. Amb més de 113.000 emplaçaments en tota la seva xarxa, la multinacional continua la seva tendència creixent, si bé seguint un camí orgànic, lluny de les expansives adquisicions dels darrers anys. Amb tot, l’endeutament total abasta els 17.500 milions d’euros, el 80% dels quals es referencien a tipus fix; i celebra un accés a liquidesa immediata de més de 4.000 milions d’euros. El bon rendiment podria permetre, a parer de la direcció, avançar fins al 2025 l’entrega de dividends, si bé és una mesura que encara s’estaria estudiant.