La creació d’empreses cau un mes més a Catalunya en termes interanuals. Segons les dades publicades aquest divendres per l’Institut Nacional d’Estadística, al país es van constituir durant el juny 1.770 noves societats mercantils, un ample 9,5% menys que en el mateix període del 2023. En una nota positiva, retrocedeixen també les dissolucions, fins a 125 companyies que van tancar portes, un 2,3% per sota respecte de 12 mesos abans.
En total, els prop de 1.800 flamants negocis establerts durant el sisè mes de l’any van fer una aportació econòmica de poc més de 69,2 milions d’euros, un 5,22% menys. Així, si bé es van obrir les portes de menys activitats econòmiques, ho van fer amb valors mitjans més elevats. Pel que fa als tancaments, 86 van retirar el negoci voluntàriament, mentre que 15 van desaparèixer en processos de fusió o adquisició. Finalment, 24 firmes es van dissoldre per unes altres causes.

Ampliacions de capital
Les noves apostes econòmiques per negocis ja existents també han estat una víctima del mateix entorn econòmic que ha limitat la creació d’activitats noves. Segons el mateix informe de l’Institut Nacional d’Estadística, les societats mercantils que van ratificar ampliacions de capital durant el mes de juny van ser 424, un 16,2% menys que 12 mesos abans. En aquest cas, però, no hi ha consol en la quantitat de capital subscrita -de fet, observant les xifres concretes, les quanties invertides deixen un regust encara pitjor que el teixit empresarial-. Tal com recull l’organisme, les expansions van ascendir, en total, als 183,08 milions d’euros, una patacada del 50% any a any.
El comerç, al capdavant
Observant els sectors més dinàmics en nova creació de negoci durant el juny del 2024, el comerç concentra la ràtio més gran de companyies nounades, un 18,1% del total de les constituïdes a l’Estat. La segueixen les financeres i asseguradores, que freguen el 17% del nou negoci; mentre que completa el podi la construcció, amb un 13,7% del total. Les xifres, val a dir, tenen un marcat biaix sectorial, que queda especialment clar si s’observen les dades de dissolucions: les tres primeres indústries, amb un ordre lleugerament diferents, en destrucció d’empreses, són exactament les mateixes: Comerç (22%), Construcció (15,7%) i Immobiliàries, financeres i assegurances (12,6%). D’aquesta manera, l’informe de l’INE no apunta aun especial dinamisme d’aquestes branques econòmiques tant com a una gran afluència, en positiu i negatiu, d’apostes que s’hi dediquen.