Acusacions de frau, noves incorporacions i creixement dels beneficis. Les empreses catalanes de l’Ibex-35 han estat protagonistes de multitud de situacions fora de la quotidianitat en aquest primer semestre de l’any. Mentre Fluidra ha continuat en la seva línia de beneficis, Grífols s’ha enfrontat a les acusacions de l’empresa de recerca Gotham City Research, cosa que ha fet perdre a la companyia certa credibilitat amb els seus accionistes, el que a la vegada ha provocat la caiguda del valor de les seves accions. En el costat oposat, Puig s’ha estrenat en borsa i remarca el seu lideratge en el sector de la cosmètica i la perfumeria a escala estatal.
Les empreses catalanes a l’Ibex han aconseguit beneficis en el seu conjunt, tot i que les situacions de cadascuna d’elles no es podrien catalogar totes d’èxit en aquests primers mesos de l’any. Fluidra, però, s’ha convertit en una de les catalanes més estables. Va obtenir un benefici de 112 milions d’euros fins al juny d’enguany, un 7,5% més que en el primer semestre del 2023. Tot i que l’empresa va rebaixar les vendes un 1,2% en aquest període, fins als 1.171 milions d’euros, des de Fluidra van assegurar que es trobaven “en línia amb les expectatives” del 2024. En general, en el semestre l’empresa ha tingut un “fort” impuls d’Amèrica del Nord (+4%). És per això que Fluidra preveu tancar l’any amb unes vendes entre 2.025 i 2.125 milions d’euros.
Una veterana que no ha tingut tanta sort ha estat Grífols. Els seus resultats no han estat negatius, però la imatge de la companyia s’està veient afectada per l’escàndol que va destapar Gotham contra Grífols i que va qüestionar la “transparència i la conducta ètica” de la companyia. En aquest sentit, la signatura d’anàlisi estatunidenca, que és responsable de la caiguda en Borsa d’importants companyies internacionals va posar el seu focus en destacar tot allò que Grífols no feia del tot bé. Aquesta situació va causar una important caiguda en borsa de la companyia catalana que va liderar els descensos durant setmanes i fins i tot es va trobar en la tessitura de reestructurar la seva junta directiva.

Tot i això, la situació no ha acabat d’enfonsar la companyia -que just abans de presentar els resultats la CNMV li va anul·lar la cotització per una altra mal praxi- i els seus ingressos han augmentat un 7,5% en comparació el mateix període de l’any passat. Grífols va presentar el passat dimarts uns ingressos de 3.444 milions d’euros en el primer semestre. Ara bé, el seu benefici net de la companyia sí que va patir una considerable caiguda. Tot i que van aconseguir 36 milions de beneficis, van perdre 70 milions d’euros en comparació als resultats nets del mateix període del 2023. Sembla, però, que des de la direcció celebren els guanys i en cap cas veuen que hagin perdut pistonada. “Estem orgullosos d’haver obtingut uns sòlids resultats trimestrals i semestrals, i reafirmem les nostres previsions per a l’exercici 2024”, ha apuntat el president executiu de Grífols, Thomas Glanzmann.
Puig, el debut a borsa més gran d’una catalana
Puig es va estrenar oficialment a borsa el maig d’aquest 2024, amb les accions a 25,5 euros, marcant una pujada del 4% d’inici. La tradicional cerimònia del toc de campana es va fer a mans del president executiu, Marc Puig, a l’edifici de la Borsa de Barcelona. La multinacional de perfumeria i cosmètica catalana va fer el salt amb una valoració de més de 13.920 milions d’euros, efectuant així la sortida al mercat borsari europeu de més volum de l’any. El debut a borsa del gegant propietari de marques com Paco Rabanne o Carolina Herrera és la més gran d’una empresa catalana des del salt de Cellnex el 2015.
Tot i que la companyia no presenta resultats semestrals si es té en compte l’anual de l’any passat, es pot veure com Puig s’ha convertit en una empresa de referència a l’estat espanyol i també internacionalment en cosmètica i productes de perfumeria. En aquest sentit, la companyia catalana va registrar el 2023 una xifra rècord de vendes netes de 4.304 milions d’euros, la qual cosa va representar un increment del 19% respecte del 2022 (i també del 19% a perímetre comparable i amb tipus de canvi constants) i un creixement de dos dígits en tots els segments i àrees geogràfiques. Gràcies al creixement aconseguit durant els últims tres anys, per sobre del creixement del conjunt del mercat de la bellesa, Puig va doblar els ingressos nets del 2020 un any abans del planejat i, pràcticament, ha aconseguit triplicar-los dos anys abans del que es preveu. En definitiva, la companyia va aprofitar el moment per catapultar el seu creixement i aconseguir entrar a borsa en menys de tres anys des que va començar a impulsar el seu creixement.
