La companyia catalana Saplex va tancar el 2023 redoblant el seu esforç inversor per mantenir el seu lideratge en el mercat de la fabricació i venda de bosses d’escombraries i congelats a Espanya i Portugal. I és que el fabricant de Mercadona ha decidit augmentar la seva capacitat de producció invertint quatre milions d’euros per afrontar les seves previsions de creixement. De fet, aquesta aportació ha anat destinada a la construcció d’una nova planta a Canovelles per acollir bona part de la seva producció de bosses d’escombraries, així com noves sitges i magatzems.
En total, la companyia catalana ha invertit més de 34 milions d’euros en maquinària i instal·lacions en els últims vuit anys. A més, bona part d’aquestes inversions han anat enfocades a millorar la sostenibilitat de l’empresa, com per exemple amb la instal·lació de fins a 2.000 metres quadrats de plaques fotovoltaiques a la planta per generar part del seu consum elèctric a través de l’energia solar.
Sumat a aquesta inversió, Saplex va registrar un Ebitda positiu de 10,4 milions d’euros i una facturació de 82 milions, que els va permetre “recuperar la situació de rendibilitat” després de dos exercicis marcats per l’increment dels costos de producció, tant de les matèries primeres com de l’energia. En aquesta línia, l’empresa assegura que “aquests resultats són la demostració del cercle virtuós de creixement en el qual es troba la companyia en l’actualitat, però encara queda camí per recórrer”.
Creixement a Portugal i lideratge a Espanya
Aquestes inversions també faciliten el creixement internacional de la companyia, especialment a Portugal, un mercat on Saplex va desembarcar l’any 2019 gràcies a Mercadona. En aquest país, el fabricant català ha més que duplicat la seva quota de mercat en l’últim any, que ja ha escalat fins al 16%, enfront del 7% de l’any 2022, gràcies als 49 establiments que la cadena de supermercats té a Portugal. A més, els productes de Saplex també es troben a França, Itàlia, Holanda, Perú i Xile, per exemple. El mercat exterior en el seu conjunt representa prop del 8% de la facturació total del grup.
A l’Estat, la companyia catalana també ha incrementat la seva quota de mercat fins a situar-la en el 53%. Això significa que més de la meitat de les bosses d’escombraries que es fan servir són de Saplex. Totes les referències de la seva cartera incorporen el segell FSC, que certifica que el paper amb el qual estan etiquetades procedeix de boscos gestionats de forma responsable.
Ampliació de la plantilla
L’increment de la quota de mercat i l’auge exportador han motivat una ampliació de la plantilla de Saplex en un 15% en l’últim any, fins als 145 treballadors actuals. “L’augment del nombre de professionals que formen part de la nostra companyia ens permet seguir treballant per oferir el millor producte als nostres clients”, afegeixen des de la companyia.
La companyia va llançar el 1975 les primeres bosses d’escombraries en rotllo i, dos anys després, les primeres bosses perfumades. Des d’aleshores, l’acompliment de Saplex al voltant de la innovació han situat en el lineal del supermercat nous productes com la primera bossa compostable (1997), les bosses d’absorció d’olors (2009), les bosses amb el model patentat d’obertura ràpida (2012) i, més recentment, els rotllos de bosses amb sistema SpeedRoll, separades i enrotllades una a una (2022).