La moda i la confecció catalana cada vegada té més èxit fora del territori, però també de les fronteres europees. La tèxtil mataronina ZD ha obert mercat als Estats Units i les seves peces prèmium de moda íntima ja estan en algunes botigues de la costa oest. Als americans els ha cridat l’atenció, sobretot, la línia de productes elaborats amb fil de soja. Es tracta d’un producte natural “espectacular”, molt absorbent i antibacterià, explica la gerent de l’empresa, Katty Muñoz, qui també assegura que la seva companyia és pionera en la introducció d’aquest material a la roba interior, ja que s’havia destinat a matalassos o roba de llit. Amb l’arribada als EUA, ZD preveu doblar la xifra d’exportacions el 2025. Avui el mercat internacional se centra en Alemanya i França i representa el 5% de les vendes. Ara bé, l’objectiu de la companyia és arribar al 7% el 2024 i al 10% el 2025.
L’empresa que dirigeix Muñoz té més de 100 anys d’història, però només exporta des de fa una dècada, quan van decidir apostar per un procés d’expansió internacional que “avança molt lentament”, destaca Muñoz. La direcció no vol fer cap passa en fals i admeten que, amb un mercat local molt consolidat, en l’àmbit de la internacionalització estaven encara “verds”. Muñoz detalla que es va optar pels mercats europeus perquè a escala global la seva gestió és gairebé local. No hi ha grans canvis pel que fa a transports o moneda i actualment el negoci ja és “relativament importants” a països com Alemany o França. El viatge als EUA s’emprèn el 2023 i actualment ja s’ha introduït producte en algunes botigues de la costa oest. L’objectiu de la marca és continuar ampliant el negoci americà i arribar també a la costa est i altres punts del país. És procés serà també lent, tant per la prudència de la mateixa empresa com per les dificultats d’arribar a nous mercats sense un “reconeixement de marca” a escala internacional.

Peces artesanals des d’un taller de Mataró
Tots els processos es fan a la petita fàbrica que encara es conserva al centre de Mataró i, segons dades de l’empresa, actualment s’elaboren unes 200.000 peces de roba íntima cada any. ZD ha elaborat principalment roba d’home al llarg de la seva història, però des de fa uns anys hi ha també una línia de roba de dona. Les col·leccions, però, es classifiquen per al tipus de matèria primera. Muñoz assegura que cap dels productes que fan és “convencional” i destaca la importància de les inversions en R+D: “D’una altra manera no hauríem sobreviscut 100 anys”. A més del fil de soja, el cotó egipci orgànic, el fil d’Escòcia o la tela micromodal són altres de les joies de ZD.